Influensamedicin en kassasuccé för Roche

NYHETER

Försäljningen av antivirusmedicinen Tamiflu tiodubblad i Sverige

Läkemedelstillverkaren Roche tjänar pengar på rädslan för fågelinfluensa.

– I fjol sålde vi ungefär 1 250 paket av antivirusmedicinen Tamiflu – i år har vi fram till oktober sålt drygt 12 000, säger Apotekets kommunikationsdirektör Thony Björk.

Nu inför Läkemedelsverket ransonering.

Apotekets statistik över läkemedelsförsäljning visar tydligt att svenska folket fruktar fågelinfluensan. Försäljningen av den antivirala medicinen Tamiflu har skjutit i höjden.

– Den största ökningen skedde under januari-februari. Då var det också mycket uppmärksamhet kring fågelinfluensan, säger Thony Björk.

Tiodubblad försäljning

Sammanlagt har försäljningen i år nära tiodubblats jämfört med hela 2004 – och då finns inte oktober månad med i statistiken.

– Vi kan konstatera att vi har en kraftigt ökad efterfrågan som inte kan förklaras med någon annan virussjukdom, men de exakta siffrorna är inte klara än, säger Thony Björk.

Läkemedelsverket har nu infört begränsningar för försäljningen.

– Apoteken får inte expediera mer än tio förpackningar per beställning, säger Thony Björk.

Skälet till denna begränsning är att verket fått veta att två företag beställt 500 respektive 800 förpackningar var, rapporterar TT. Storbeställningar som dessa skulle kunna orsaka brist i lagren.

Fyra av fem kronor till läkemedelsföretagen

Läkemedelsföretaget Roche tillverkar Tamiflu. På grund av den stigande efterfrågan världen över arbetar Roche för öka produktionen av läkemedlet åtta gånger om till 2006.

För Elisabeth Gottfridsson, produktchef för Roche i Sverige, innebär den ökade försäljningen mer pengar i kassan – men den är inte bara positiv.

– Självklart vill vi gå med vinst, men när försäljningsökningen riskerar att leda till att människor som verkligen behöver läkemedlet blir utan ser vi det som mycket oroväckande, säger hon.

En förpackning om tio tabletter Tamiflu kostar 209 kronor på Apoteket. Hur stor del Roche har av den summan eller hur stor vinstmarginalen är vill inte Elisabeth Gottfridsson avslöja.

– Det kan jag inte svara på av konkurrensskäl.

Apotekets kommunikationsdirektör har inte heller några exakta siffror.

– Generellt kan man säga att läkemedelsföretaget får 80 procent, Apoteket 17 procent och mellanled 3 procent, säger Thony Björk.

Anders Thoresson