Ryssland granskar BBC efter att RT fällts

avTT

Foto: Jurij Kochetkov/pool/AP/TT
Ryska RT fälls för partiskhet av Storbritanniens mediemyndighet. Arkivbild.

Ryska myndigheter kommer att se över om det brittiska public service-bolaget BBC:s rapportering sker i enlighet med ryska lagar. Detta som ett svar på att det ryska statsstyrda medieföretaget RT fällts i Storbritannien.

Det är BBC:s internationella kanal, BBC World News, samt dess nyhetssajter som kommer att granskas, meddelar Roskomnadzor, Rysslands statliga tillsynsmyndighet för kommunikation. Beslutet har fattats "i ljuset av situationen kring den brittiska tillsynsmyndigheten Ofcoms beslut att RT i sin rapportering brutit mot regler för opartiskhet", skriver Roskomnadzor enligt den ryska nyhetsbyrån Interfax.

Enligt Ofcom bröt RT:s nyhets- och samhällsprogram som sändes i mars och april i år mot reglerna i sändningstillståndet vid sju tillfällen. Ofcom anser att kanalens rapportering varit partisk och inte släppt fram tillräckligt många olika perspektiv och säger att det kan leda till åtgärder.

Under den perioden handlade en stor del av rapporteringen om nervgiftsattacken på den ryske ex-spionen Sergej Skripal och hans dotter i brittiska Salisbury. Två ryska män som pekades ut som ryska underrättelseagenter och ansvariga fick då berätta sin sida av saken i RT, där de hävdade att de i själva verket bara var turister.

Exempel på partiskhet återfinns också i reportage som handlat om den ukrainska regeringens inställning till nazism, om den ryska regeringens behandling av romer samt om Syrienkriget, enligt Ofcom.

Den brittiska regeringen säger i en kommentar att det visar hur RT:s "maskering som en opartisk nyhetsförmedlare trillar av".

ARTIKELN HANDLAR OM

Ryssland

BBC