Hitta bästa priset på dina semesterbilder

Foto: FOTOKIOSK Flera företag planerar nu automater där man kan sätta in sitt minneskort och få ut bilerna på papper.
NYHETER

Semesterbilderna på en kraschad hårddisk. Eller på en cd.

Det kan bli roligare.

Kort syns bäst i fotoalbum. Det är inga problem - inte ens med digitalbilder.

Nio av tio sålda kameror i dag är digitala, och fotobranschen har - trots att vi tar allt fler bilder - spåtts en snar död.

Men nu har fotohandeln hittat en medicin för att överleva.

- Vi kallar dem fotokiosker. Det är bara att sätta in en cd eller plugga in ett minneskort i maskinen, så förs de digitala bilderna över till maskinen och vi kopierar dem på fotopapper, säger Klas Balkow, vd på Fujifilm.

Klart på en timme

Nu planerar företaget att sätta ut automater på strategiska platser runt om i landet.

Konkurrenterna Fotoquick och Expert har liknande maskiner i sina butiker.

- Det är oftast billigare att få sina bilder från en digitalkamera än från en analog. Och det är mycket enkelt, säger Fotoquicks marknadschef Andreas Larshamre.

- Nu tittar vi också på hur vi ska hantera bilderna från kameramobiler när upplösningen på dem blir bättre. Det ska vara lika enkelt att få dem på papper, säger Christopher Tham, produktchef på Expert.

Bilderna från digitalkamerorna blir i vissa butiker klara på en timme.

Väljer på skärmen

I andra kan det ta några dagar. Leveranstiden är densamma som med bilder från filmrullar. Priset ligger omkring 2:50 och 3:50 per bild om man beställer många på en gång.

Kunden Henrik Wetzenstein har tagit den nya tekniken i fotoaffären till sig.

- Det är enkelt, blir billigare per bild, fast jag kanske kopierar fler nu. Jag väljer vilka bilder jag vill ha kopierade på skärmen här och beställer dem, säger han och visar.

Nätföretag

Den som inte vill gå till fotoaffären kan välja att sköta all bildhantering hemifrån. Bilderna skickas till ett nätföretag, som kopierar dem och skickar tillbaka dem med post - eller till ett utlämningsställe.

Tidningen Digitalfoto har testat tolv av aktörerna på marknaden. Den visar att bildkvaliteten förbättras, och att priserna inte skiljer sig så stort mellan företagen.

Petter Ovander