Facket om Däckskiftarna: ”Bedrövlig arbetsmiljö”

NYHETER

Skatteverket, Arbetsmiljöverket och fackförbundet Transport har däckbranschen under uppsikt.

Och kritiken mot de tillfälliga däckstationer som poppar upp varje höst och vår har varit känd länge.

– Deras arbetsmiljö är bedrövlig, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transportarbetareförbundet.

Aftonbladets och Viafrees granskande program 200 sekunder blev uppmanade att byta godkända däck på en av kedjan Däckskiftarnas stationer som pekats ut för sin aggressiva säljteknik. Kritiken är inte ny, i Facebook-grupper och på andra sajter har kunder fört fram sitt missnöje mot oseriösa däckbytare.

Många kunder hör nu av sig till 200 sekunder och berättar om liknande erfarenheter från Däckskiftarnas stationer över hela landet. Däckskiftarnas ägare ser mycket allvarligt på uppgifterna och uppmanar kunder som känner sig lurade att reklamera köpen.

– Om vi gett fel råd i dessa fall tar jag det på största allvar och jag kommer samla fakta internt för att vidta åtgärder. När det gäller vår däckförsäljning så har vi inte fått in reklamationer från kunder till central nivå som speglar det här, jag hoppas därför vi får möjlighet att komma i kontakt med kunden ni refererar till så att vi kan åtgärda felaktigheter, säger Alexander Yavuz, ordförande och delägare i Däckskiftarna

Hela branschen är just nu under lupp. Skatteverket genomför oanmälda kontroller på däckstationerna och Arbetsmiljöverket har en pågående nationell tillsyn med fokus på ergonomi och arbetsbelastning.

I förra veckan beslutade Skatteverket om 20 000 kronor i kontrollavgift mot en station i Norrland som saknade personalliggare när myndigheten kom på oanmäld kontroll, vilket det är krav på sedan den 1 juli i år.

Saknar kollektivavtal

Fackförbundet Transport har haft ögonen på Däckskiftarnas tillfälliga däckstationerna under många år.

– De jobbar långa arbetspass veckans alla dagar och arbetsmiljön är bedrövlig, säger Niclas Sandström i Norduppland/Gästrikland.

– Det värsta är ju att de inte följer kollektivavtalet. Jag tycker att de som jobbar i Sverige ska ha schyssta villkor, säger Mikael Ladman, ombudsman i Värmland.

200 sekunder har talat med flera före detta anställda som bekräftar arbetspass på upp till tolv timmar sju dagar i veckan.

– Det är modernt slavarbete, säger en av dem.

Alexander Yavuz säger att Däckskiftarna för en dialog med facket för att få till ett kollektivavtal för franchisetagarna.

– Vi beklagar Transportarbetareförbundets inställning till vår verksamhet. Nöjda anställda är oerhört viktigt och centralt för vår verksamhet och vi har exempelvis arbetat en hel del med arbetsmiljöfrågor under sommaren och hösten, skriver han i ett mejl.