Museet – världens konst-igaste lekplats

NYHETER

27 meter höga rutschkanan har lyft Tate i London

LONDON

Här kan du – i konstens namn – snabbspolas från hisnande höjd genom ett plaströr.

Aftonbladet har testat den svenska succéinstallationen på Tate Modern.

Foto: HJÄLP! Efter att ha trängt sig före ett antal barn i kön till rutschbanan tar sig Aftonbladets reporter fram till mynningen - och kommer skräckslagen ned.

Tusentals människor, i alla åldrar och från hela världen, trängs vid de fem rutschbanorna i väntan på att kastas neråt.

Så har det varit varje dag sedan Stockholmkonstnären Carsten Höllers installation Test Site invigdes i förra veckan på Tate Modern i London. Den blev omedelbart en succé.

– Vi har cirka 8?000 tusen extra besökare varje dag på grund av den, säger Tony Johnson, informatör på Tate Modern.

27 meter högt

De fem rutschbanorna är täckta av genomskinlig plast och kanorna löper från olika våningar ner mot bottenplanet i Tate Moderns enorma turbinhall.

Den högsta slingrar sig neråt från en hisnande fallhöjd på 27 meter.

Aftonbladets fotograf Peter van Berg testade den:

– Det går riktigt fort och studsar rejält. Man hinner inte tänka på mycket mer än att man är där.

Varför skriker alla som åker?

– Det är kul för att rösten vibrerar, säger han.

De som inte riktigt tror på den förklaringen, eller lider av höjdskräck, kan göra som jag – testa en av de mindre kanorna.

Barnen aggressiva

Problemet är bara att köerna är som längst dit. Hundratals överlyckliga småbarn väntar otåligt på att åka och det kan ibland ta två, tre timmar att komma fram. Dessutom blir barnen aggressiva när man försöker tränga sig före.

Jag sveps in i en jutesäck, korsar armarna och kastar mig in i röret. Det går på tok för fort. Det svänger och studsar och mycket riktigt hinner jag inte tänka på något annat innan jag skräckslagen dunsar i golvet.

Konstnären Carsten Höller har i intervjuer förklarat att rutschbanan är ett effektivt sätt att ta sig från A till B, samt ett slags lekplats både för kropp och för själ.

Endast 300 personer hinner åka per timme och biljetterna för resten av dagen tar ofta slut redan klockan 13.

Men det kommer fler chanser – utställningen pågår till 9 april nästa år.

Mira Micic