De är de värsta nedskräparna

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Skräpet på gator och i parker kostar kommunerna miljoner

1 av 3 | Foto: Björn Elgstrand

Glasspapper, cigarettfimpar, ta med-kaffekoppar. Våren innebär inte bara värme och grönska – skräpet börjar också sprida sig på gator och i parker.

Nu kräver stiftelsen Håll Sverige Rent att vi alla tar vårt ansvar för skräpet, inte minst företagen som producerar det.

De har tagit fram en lista på de värsta skräp-företagen.

Det finns många faktorer som avgör hur mycket skräp som ligger på gatorna – människors inställning, hur många sopkorgar det finns, vilket straff det medför att skräpa ner och företagens attityd till förpackningar. Det skriver stiftelsen Håll Sverige Rent i DN Debatt i dag.

Och nedskräpning innebär inte bara ett miljöproblem – det är också en fråga om pengar. Enligt en undersökning av Uppsala kommun kostar varje papper som slängs i en sopkorg 20 öre att tömma, medan samma papper på marken kostar 3.40 att bli av med. ”Det rör sig om ett antal miljoner. Per kommun” skriver Ingvar Bingman, styrelseordförande i stiftelsen, och Joakim Brodahl, projektledare, i artikeln.

Tobaksbolag skräpar mest

De kräver nu att företagen tar ett större ansvar för hur deras förpackningar skräpar ner, och menar att många också förstått att det är negativt för dem när deras varumärke syns på skräpet. Flera företag har också börjat samarbeta med stiftelsen för att bidra med att minska nedskräpningen, bland annat kan man på förpackningarna upplysa och informera och försöka påverka köparens attityd.

Genom att samla in skräp och se var det kommer ifrån har stiftelsen också samanställt en lista över företagen som bidrar med mest skräp på marken.

Tobaksbolagen dominerar i toppen av listan – Philip Morris är den allra värsta boven, och Swedish Match kommer på tredje plats.

”Politikerna gör inget”

Silverplaceringen på skräptoppen går till glasstillverkaren GB Glace.

Håll Sverige Rent riktar också kritik mot politikerna, som man menar inte gör något för att få bukt med skräpet, trots att alla partier erkänner att det är ett problem.

I dag ges runt ett nedskräpningsbrott av en miljon någon påföljd. Stiftelsen menar att bättre kontroller och tuffare påföljder skulle vara ett sätt att minska skräpet.

Insatser på komunnivå, som fler sopkorgar och informationskampanjer, anses också vara en metod.

Skräpigaste företagen

Karin Thurfjell

Publicerad: