Nils, 84, vann långa kampen mot parkeringsbolaget

NYHETER

När Nils Lord såg parkeringsbolagets bot på vindrutan bestämde han sig för att ta striden – då han ansåg att han inte gjort fel, skriver Eskilstuna-Kuriren. Nu har han, efter en tids kamp, äntligen fått rätt.

– Det är precis som det ska vara, man ska ha rätt om de har gjort fel. Det här blev bra.

I höstas begav sig 84-åriga Nils Lord med sin fru, som är från Strängnäs, till Eskilstuna där hon behövde träffa en läkare.

– Alla parkeringsplatser var upptagna. Tiden började bli knapp och hon hade mycket stark yrsel så hon kunde inte gå fort.

Efter en stunds letande hittade till slut Nils en parkeringsplats i ett parkeringshus. Han betalde med sitt kort i en automat så att de kunde stå parkerade där i tre timmar.

– Det kom ut ett kvitto men jag läste inte på kvittot då, jag hade inga läsglasögon. Så jag gick och direkt till min bil där jag la den synligt.

Det hjälpte dock inte. När de kom tillbaka till bilen efter cirka 45 minuter möttes de av en parkeringsbot på 500 kronor. Kvittot var inte, enligt Q-park, giltigt som biljett. Men Nils hade inte något minne av att det kommit någon biljett ur automaten, vilket han berättade i höstas för Eskilstuna-Kuriren som uppmärksammade p-boten.

– Jag var ju jättearg, jag hade ju betalat.

Nils bestämde sig för att bestrida boten – och han skulle inte ge sig förrän han fick rätt.

– Jag var inställd på att jag inte skulle betala – jag hade kunnat gå hela vägen till domstol.

1 av 8 | Foto: Jonas Bilberg
Nils tog strid mot parkeringsbolaget – och lyckades få sin bot avskriven

”Så mycket skit i det här samhället”

Nils skickade brev efter brev till bolaget. Han skrev bland annat ett långt brev till självaste vd:n – men fick inget svar.

– Han skickade vidare till en underhuggare som svarade att jag hade skyldighet att läsa på kvittot innan jag la den på instrumentbrädan.

Sen sa bolaget att Nils borde skaffa intyg hos läkaren att de varit där vid den tidpunkten. Det fick honom att se rött.

– Jag ska inte belasta sjukvården med deras parkeringsböter. 

Men till slut kom beskedet som Nils väntat på. Ärendet var nedlagt – de avskrev boten. Beskedet kom från Q-parks överklagningsenhet som meddelat att bolaget gått med på en "engångsavskrivning".

– Jag var från början inställd på att jag skulle vinna. Jag sa till dem att jag inte godtar det här.

Han, som fått rätt i många ärenden tidigare, var aldrig orolig.

– Det brukar alltid ordna sig. Det är många stötar jag åkt på och klarat av. Inte parkeringsböter men det har varit bilfirmor och annat elände. Det är så mycket skit i det här samhället. Folk är för snälla och lägger sig, men det vill inte jag. Jag är för gammal de, jag vill ha rätt, säger han och fortsätter:

– Det är precis som det ska vara, man ska ha rätt om de har gjort fel. Det här blev bra.

ARTIKELN HANDLAR OM

Eskilstuna