Andrepiloten övade på kraschen

avVictor Stenquist, Karolina Strömbäck Horney

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 8

Andrepiloten Andreas Lubitz tros ha övat på hur han skulle krascha planet in i en bergvägg.

Under en flygning samma dag hade han flera gånger ställt om autopiloten på låg höjd.

150 personer dog när han genomförde kraschen på riktigt.

Germanwings-planet kraschade i de franska alperna efter att Lubitz misstänks ha låst ute kaptenen Patrick Sondheimer ur cockpit.

Nu bekräftas tidningen Bilds uppgifterna från onsdagmorgonen om att han har styrt planet mot tidiga nedstigningar under en flygning från Düsseldorf till Barcelona samma dag, den 24 mars.

”Kontrollerad nedstigning”

Den franska haverikommissionen, BEA, har sammanställt en delrapport som nu presenterats.

Enligt rapporten var det fem kontrollerade nedstigningar som varade under en minut och inte var "tekniskt grundade”, skriver nyhetsbyrån AP. När Lubitz varit ensam i cockpit har han ställt in autopiloten på nedstigning till 30 meters höjd, vilket är liknande den nedstigning som planet gjorde vid tillfället för kraschen.

De fem ändringarna av autopiloten ska ha skett under en tidsrymd av 4,5 minut. Under den tiden har det hörts ljud som indikerar på att dörren till cockpit öppnats och stängt, vilket ska vara när kaptenen lämnat cockpiten, och därefter ska Lubitz ha genomfört de fem försöken.

När kaptenen ska ha tryckt på knappen för att få komma tillbaka in i cockpit ska Lubitz senare ha släppt in honom, vilket han inte gjorde senare på dagen under flygningen då han genomförde attacken.

Googlade självmord

Tidigare har det framkommit att Andreas Lubitz googlat på både självmord och på hur cockpitdörrar fungerar innan kraschen.

Flygbolaget Lufthansa, som äger Germanwings, har inte kommenterat de nya uppgifterna. Talespersonen Helmut Tolksdorf uppger för AP att flygbolaget först ska analysera den franska rapporten innan man gör något uttalande.

Sista orden inifrån cockpit

Kraschen i Alperna – detta har hänt

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM