Kritik mot Sydsvenskan efter aprilskämt
Uppdaterad 2019-04-01 | Publicerad 2018-04-01
De skånska Pågatågen byts ut efter Metoo – det skrev Sydsvenskan i en artikel på söndagen.
Men artikeln är ett aprilskämt och tågen ska inte bli rosa och regnbågsfärgade. Nu får tidningen kritik från flera som anser att skämtet är opassande.
– Det är osmakligt, säger Anna Lundh, 29, som är en av kritikerna.
”Efter 35 år skrotar Skånetrafiken konceptet med Pågatåg. I deras ställe kommer Skånetågen med genusprövade och Metoo-säkrade namn”, skriver Sydsvenskan i dag – 1 april.
I artikeln beskrivs hur de gamla Pågatågen ska göras om, med nya namn och i nya färger för att passa kvinnliga och icke-binära resenärer bättre. Men artikeln är bara ett aprilskämt.
Kritiken: ”Dagens sämsta skämt”
Flera upprörs nu över att tidningen skämtar om Metoo, sexuellt våld och transfobi.
En av de som menar att skämtet går över gränsen är Anna Lundh, 29, från Växjö.
– Man kan säga “det är ett aprilskämt”, “det är roligt”, “sluta vara så sura” och de gamla vanliga argumenten så fort en kvinna öppnar munnen, säger hon och fortsätter:
– Men det är osmakligt.
Och hon är inte ensam om att reagera. När tidningen delade artikeln på sin Facebook trillade kommentarerna in.
”Fruktansvärt osmakligt att ni som en av Sveriges största dagstidningar väljer att förlöjliga kampen mot sexuella övergrepp”, skriver en användare.
”Och priset för dagens sämsta skämt går till Sydsvenskan! Grattis, ni lyckades med ett enda skämt ge er på kvinnor, icke-binära och homosexuella! Bra jobbat”, skriver en annan.
”Bästa aprilskämtet”
Men för den som tittar genom kommentarsfältet syns en splittrad bild. Det finns en del användare som tycker att skämtet är roligt och mitt i prick.
”Bästa aprilskämtet på länge!!! Gick nästan på det. I dagens Sverige skulle det inte vara förvånande om detta hade varit sant”, skriver till exempel en användare.
När Aftonbladet når Martin Hallgren som tjänstgör som chef på tidningen i helgen berättar han att de var beredda på reaktioner – såväl positiva som negativa.
– I det här fallet är det ju utformat så att det inte bara är ett tramsigt skämt. Det handlar om ett allvarligt och angeläget ämne. Man ska kunna få en tankeställare. Det hade kunnat vara på riktigt.
Sydsvenskan: Var beredda på reaktioner
På Facebook svarar också Martin Hallgren på kommentarerna och menar att man ska kunna skämta om aktuella och viktiga ämnen.
– Det är inte ett skämt som är avsett att kränka någon, utan vi försöker sätta fokus på och lyfta upp jämställdhetsfrågor. Och de lyfts upp med det här skämtets innehåll, förklarar han för Aftonbladet.
Hur menar du att skämtet lyfter upp jämställdhetsfrågor?
– Det finns ju saker i det här skämtet som inte är skämt, som också faktiskt på allvar sätter fingret på hur djupt rotade manliga strukturer det är i samhället. Till exempel är det inget skämt att 53 av 80 tåg har manliga namn.
Ett annat verkligt exempel som tas upp i artikeln är att ett tåg är döpt efter kafferostaren Carlos Zoéga, trots att det var hustrun Maria Zoéga som byggde upp företaget.
”Ett bra aprilskämt ska helst också vara utformat så att man först hinner bli lite osäker, innan skämtet avslöjar sig självt”, skriver Martin i en artikel om skämtets reaktioner på den egna tidningen.
”Finns en tid och plats”
Men Anna köper inte förklaringen och hoppas nu att tidningen ska gå ut med en ursäkt. På frågan om man inte ska kunna skämta om allvarliga ämnen svarar hon:
– Jag tycker att det finns en tid och plats för allting. Och man kan ju skämta om andra saker som faktiskt är roliga.
Anna påpekar också att hon hade högre förväntningar på Sydsvenskan då hon uppfattat tidningen som att de ska stödja Metoo.
Men Martin menar att skämtet inte går emot deras övriga linje:
– Ett första april-skämt är inte på något sätt ett uttryck för en linje som vi driver. Alla andra dagar tar vi de här frågorna på djupt allvar. Det gör vi även i dag även om vi kostar på oss att göra en klackspark.