Ericssonchefen har flugit för 300 miljoner

1 av 3 | Foto: Ericssons vd Hans Vestberg.
NYHETER

50 miljoner per år, totalt 300 miljoner kronor.

Så mycket har Ericssonchefen Hans Vestbergs resor med företagets privatjet kostat aktieägarna.

För vanliga anställda i företaget har resepolicyn samtidigt stramats åt, skriver SvD Näringsliv.

Efter tidningens frågor har Ericsson och Volvo valt att lägga ned sitt gemensamma flygbolag.

Ericssons vd Hans Vestbergs resor kostar aktieägarna mångmiljonbelopp varje år. Under perioden 2010-2015 har hans resor kostat 300 miljoner kronor.

Förklaringen är att företaget ofta anlitar bolaget Blue Chip Jet, som man äger tillsammans med Volvo, när Vestberg ska resa i tjänsten. Bolaget äger två flygplan av märket Falcon 7X, ett mindre jetplan med plats för 16 passagerare och med en räckvidd på 11 000 kilometer.

– Från Ericssons sida används Blue Chip Jet när vd är med. Vid de resor han gör flyger dock självklart övriga koncernledningsmedlemmar och nyckelpersoner med om planet ändå går, säger Karin Hallstan på Ericssons pressavdelning till SvD Näringsliv.

Ekonomiklass för anställda

Varje timme i luften med en Falcon 7X kostar omkring 250 000 kronor. En resa tur och retur till Peking kostar till exempel 4,5 miljoner kronor.

Under perioden 2010-2015 har Ericsson haft kostnader för Blue Chip Jet för i genomsnitt 50 miljoner kronor.

För vanliga anställda inom Ericsson är resevillkoren inte lika generösa. Ofta är det ekonomiklass som gäller, även när man ska resa till andra världsdelar och ska börja jobba direkt vid landning i en annan tidszon.

– Det är klart att det kan vara lite tungt ibland att flyga långa sträckor i ekonomiklass. Det är både lättare att förbereda sig inför kommande möten och jobba undan saker om man sitter lite bekvämare och kanske inte lika nära sina medpassagerare, säger en anonym Ericsson-anställd till SvD.

Får åka Business Class

Utöver vd:n Hans Vestberg så reser ett 50-tal höga chefer samt koncernledningen exklusivare än de anställda.

– Generellt sett har koncernledningen möjlighet att åka i business class. Regioncheferna samt direktrapporterande till koncernledningen och regioncheferna har också möjlighet att åka business class med chefs godkännande, på interkontinentala resor som varar över sex timmar, säger Karin Hallstan på Ericssons pressavdelning, till SvD.

Kort efter att SvD ställt frågor till Ericsson gällande bolagets kostnader för affärsflyg i bolaget Blue Chip Jet kom besked från Ericsson att man lägger ned flygbolaget, som man äger tillsammans med Volvo.

ARTIKELN HANDLAR OM

Ericsson

Volvo