"Klasskillnaderna i blixtbelysning"

NYHETER

Två miljoner har besökt Klassresan och artiklar om specialsajten

Två miljoner webbläsare har nu besökt Aftonbladets specialsajt Klassresan och våra artiklar om de stora skillnaderna längs röda linjen i Stockholms tunnelbana.

Många har hyllat satsningen:

- Otäckt belysande över klass, skriver läsaren Anders Eriksson.

Aftonbladets specialsajt Klassresan hade premiär den första maj. Sedan dess har vi publicerat 17 nyhetsartiklar, två ledarartiklar och fyra debattartiklar om röda linjen i Stockholms-området och den gigantiska klyftan mellan tunnelbanelinjens fattigare södra del och den rikare norra delen. Totalt har 900 000 webbläsare besökt specialsajten Klassresan, och 1,2 miljoner har gått in på artiklarna eller sett våra två trailers om Klassresan.

- Vi är otroligt glada över att så många gillar Klassresan. Den blixtbelyser klasskillnaderna och segregationen i Sverige, säger Aftonbladets reporter Joachim Kerpner.

Många läsare har hört av sig, med utrop som klockrent, grymt och utmärkt journalistik. Några dagar efter publiceringen skickade läsaren Anders Eriksson ett mail till Aftonbladet:

- Otäckt belysande över klass och hur olika möjligheter i livet ter sig bara genom geografi. Bra att få se hur oron finns i besuttna stadsdelar också. Det finns egentligen inte några vinnare på detta system.

"Samhället håller inte ihop"

Även politiker som statsminister Stefan Löfven och Moderaternas ledare Anna Kinberg Batra har hyllat Klassresan:

- En skarp beskrivning av ett samhälle som inte håller ihop, säger Kinberg Batra.

Aftonbladets reporter Joachim Kerpner noterade i november 2015 att den amerikanska tidningen The New Yorker hade gjort en visualisering av inkomsterna längs New Yorks tunnelbanesystem, och insåg direkt att Aftonbladet kunde göra något liknande i Stockholms-området. Vid interna möten på redaktionen bestämdes att projektet inte bara skulle berätta om inkomstskillnader, utan också om skillnaderna i till exempel utbildningsnivå, bostadspriser, valresultat och andel födda utanför Europa. En viktig inspirationskälla blev också Berliner Morgenposts visualisering av skillnaderna längs en busslinje i den tyska huvudstaden.

Klassresan har skapats av reportern Joachim Kerpner, videoreportern Mattias Sandberg, tv-grafikerna Jenny Svenberg Bunnel och Maria Sand, UX-designer Tim Holmberg, webbutvecklarna Marcus Månsson, John Carehag och Jonathan Norén samt projektledaren Titti Jersler.

(Aftonbladet)