Starka reaktioner – efter Gillettes kampanj

avMalin Wigen

Gillettes nya kampanj som tar avstamp i #metoo och mansrollen har väckt starka reaktioner bland människor – vissa är positiva, medan andra vill bojkotta företaget.

För 30 år sedan lanserade företaget Gillette, som är kända för sina rakhyvlar, reklamfilmen ”The best a man can get”. Kampanjen, med dess slogan och bilder på män som sportar och som bär kostym, blev snabbt ikonisk.

I måndags släppte företaget en ny kampanj, som har en helt annan inriktning. I reklamfilmen tar man avstamp i metoo-rörelsen och öppnar med frågan ”Is this the best a man can get?”. Under 90 sekunder problematiserar Gillette mansrollen och vad de anser vara destruktivt med den, som till exempel sexism. Med den nya sloganen ”We believe: The best man can be” uppmanar de män att ta ansvar för sitt beteende – och att vara förebilder för nästa generation.

Foto: Skärmdump Youtube

På några dagar har kampanjen väck starka reaktioner. På Youtube har den över elva miljoner visningar och över 177 000 kommentarer.

Flera har gått ut och sagt att de ska bojkotta Gillette, men även andra produkter från Procter & Gambles vilka äger varumärket, under hashtagen #Boycottgillette. Många menar att reklamfilmen svartmålar män och att den är kränkande.

Jag kommer aldrig att be om ursäkt för att jag är man och är bra på det. Det här handlar inte om manlighet, det handlar om att vara en bra medmänniska. De flesta män är laglydiga medborgare och bryr sig om andra”, skriver en person på sin Twitter.

Foto: Skärmdump Twitter

Men reklamfilmen möts inte bara av ris, det är även flera som hyllar initiativet och som menar att de negativa reaktionerna visar att kampanjen behövs.

Vi vill alla tro det bästa om män och det finns män i världen som redan är det. Men det finns också mycket arbete som återstår att göra. De negativa reaktionerna på er reklamfilm visar just det”, skriver en person på Gillettes Facebooksida.

Foto: Skärmdump Twitter

Senast en kampanj väckte starka reaktioner var i höstas när Nike använde sig av Colin Kapernick som ansikte utåt. Kaepernick var den förste elitspelaren inom amerikansk fotboll som knäböjde under USA:s nationalsång i protest mot rasismen, en aktion som delade landet. Kampanjen väckte känslor och flera protesterade mot företaget genom att till exempel bränna märkets kläder och skor.

ARTIKELN HANDLAR OM

Gillette

MeToo

Sexism