Här sms:ar chauffören – i 127 kilometer i timmen

NYHETER

Mitt på motorvägen, när hastighetsmätaren visade 127 kilometer i timmen, plockade taxichauffören upp telefonen.

Trots Juhas vädjan fortsatte färdtjänstföraren att sms:a under färden.

– Det känns inte tryggt att sitta där bak och se när det vinglar till, säger Juha Grönlund.

Redan när Juha Grönlund, 52, blev hämtad av färdtjänsttaxin som skulle ta honom från dialysmottagningen i Norrtälje hem till Åkersberga utanför Stockholm, märkte han att chauffören var påtagligt stressad.

– Han är 38 minuter sen, han säger ingenting om det eller ber om ursäkt utan säger bara ”jag har bråttom och ska hämta barnbarn på dagis, jag vet inte om jag hinner till Åkersberga innan jag ska vara där”. Så han kändes lite stressad, men jag har ju inget val, jag måste åka hem, säger Juha Grönlund.

Juha var trött efter dialysen, en behandling som tar på krafterna. Han hade dessutom stått ute och väntat en bra stund, och slog sig utmattad ner i baksätet på den gula bilen.

En bit ut på E18 plingade det till i chaufförens telefon. Hastigheten pendlar mellan 122 och 127 kilometer i timmen när föraren plockar upp telefonen och börjar skicka sms. Juha bad chauffören att lägga ifrån sig telefonen, vilket han gjorde.

1 av 3 | Foto: Privat
Trots Juhas vädjan fortsatte chauffören att sms:a samtidigt som han överträdde hastighetsbegränsningen.

Ett par minuter senare plingade det återigen i förarens telefon.

– Då tar han upp den igen. Jag sitter där i hans bil och kan inte göra ett skit. Det känns inte tryggt att sitta där bak och se när det vinglar till. Man är rätt utlämnad som kund och efter dialys är man inte så jävla kaxig. Man är rätt trött och sliten så man har ingen lust att börja slåss och bråka.

Juha berättar att han har hört skräckhistorier om hur färdtjänstkunder blir avsläppta efter konflikter med chaufförer och var rädd att reta upp föraren.

– Jag vågar knappt säga något för jag vill inte bli utsläppt mitt på E18 och stå där och försöka få fatt i en ny taxi.

När Juha kom fram till Åkersberga, glad över att vara hemma och välbehållen, ringde han genast upp Sverigetaxi, som kör åt färdtjänsten.

– En yrkeschaufför måste ha koll på det här. Sådana som han borde inte få vara ute och köra – framförallt när jag har sagt till en gång utan att han lyssnar på mig. Man ska inte ens behöva säga till dem, de ska veta att man inte sitter och sms:ar i 127 kilometer i timmen, säger Juha Grönlund.

Får fortsätta köra

Juha tycker att föraren borde tas ur tjänst, men det kommer inte att ske i nuläget, berättar bolagets vd för Aftonbladet.

– En gång är ingen gång i sådana här fall. Man måste alltid höra folk och han är djupt ångerfull. Han kommer att känna av det här och gör det redan. Vi betonar att det här är fullständigt oacceptabelt och utgår ifrån att han aldrig gör om det, säger Lars Strömberg, vd för Sverigetaxi.

Chauffören ska ha kört utan en anmärkning i 20 år och slipper därför undan med en varning. Lars Strömberg betonar att bolaget ser väldigt allvarligt på det inträffade och att föraren kallats in till samtal.

Eftersom chauffören kör färdtjänst kommer han även att tvingas betala vite på 500 kronor.

ARTIKELN HANDLAR OM