Cirkus Almedalen

NYHETER

VISBY. Storvilt.

Ungtuppar.

Och en fisk.

På Cirkus Almedalen finns alla typer.

PR-KONSULTEN

Uppdrag i Almedalen: Se till att deras kunder får politikernas och journalisternas öron.

Utrustning: Välladdad telefonbok och ett glas rosévin.

Kännetecken: Dyra skjortor och ledig gångstil. Känner alla. Jobbar ofta diskret.

Inledningsfras: ”Ni kommer väl på minglet....”

JOURNALISTEN

Uppdrag i Almedalen: Att avslöja partiernas utspel i förväg, hitta nyheter även om utspelet är skralt och hålla koll p åkrogsnacket.

Utrustning: Pressbricka runt halsen, bandspelare och vältummat Almedalsprogram.

Kännetecken: Stirrig blick och under veckan allt större ringar under ögonen. På Almedalsveckan jagar journalistena nyheter på dagen och skvaller på natten.

Inledningsfras: ”Har du nåt bra på gång?”

TOPPOLITIKERN

Uppdrag i Almedalen: Att skaffa stort spaltutrymme och bra sändningstid. Ett rejält utspel kan ta hem debatten för lång tid framöver.

Utrustning: Pressekretare och ståbord.

Kännetecken: Ovanligt avslappnad klädstil, men alltid med en Säpovakt i släptåg.

Inledningsfras: ”Till skillnad från övriga partier har vi....”

UNGDOMSFÖRBUNDAREN

Uppdrag i Almedalen: Att högljutt hylla sin partiledare och lika högljutt håna motståndarna. Och emellanåt komma med något lagom kontroversiellt uttalande gentemot det egna partiet.

Utrustning: Rejäla röstresurser och partimärkt klädsel.

Kännetecken: Markant yngre än den genomsnittlige Almedalsdeltagaren. Uppträder ofta i grupp.

Inledningsfras: ”Vi har en jättespännande debatt i eftermiddag...”

INKASTARNA

Uppdrag i Almedalen: Locka åhörare till något av de hundratals seminarierna, genom idog utdelning av infoblad.

Utrustning: Flyers i tjocka buntar, vattenflaska, gratisprylar.

Kännetecken: Almedalens klart vanligaste typ. Ihärdig, solsvedd och nästan alltid tjej.

Inledningsfras: ”Du vet väl om att...”

VOLONTÄREN

Uppdrag i Almedalen: Skapa uppmärksamhet kring just sin hjärtefråga – eller ännu bättre: få ditt kontonummer på en autogiroblankett.

Utrustning: Lustig dräkt eller t-shirt med tänkvärt budskap.

Kännetecken: Ung, pratar utan andnings uppehåll, jobbar gratis.

Inledningsfras: ”Har du en minut?”

ARTIKELN HANDLAR OM