Aftonbladet blir spelombud på nätet

Unikt samarbete om tips och trav

NYHETER

Nu blir aftonbladet.se spelombud på nätet.

Ett unikt samarbete mellan Aftonbladet Nya Medier och Svenska Spel, och avsparken närmar sig.

- Både spelmöjlighet och speltips på samma ställe. Det kan ingen annan sajt erbjuda, säger Jesper Fallenius, redaktör för Aftonbladets spel- och tipsservice på nätet.

Foto: JONAS BILBERG
Jesper Fallenius, redaktör för Aftonbladets spel- och tipsservice på nätet.

I nästa vecka utökas Aftonbladets spelsajt Tips&Trav med en spelbutik.

Ihop med senaste speltipsen kan du enkelt och snabbt med några få klick också göra dina spel - på Stryktipset, Italienska tipset, Oddset, Lotto, Keno och Joker.

Men man har väl kunnat spela via nätet tidigare?

- Jo, det stämmer. Då via Svenska spels egen sajt. Men vi blir alltså det första spelombudet på nätet, förklarar Jesper Fallenius.

Hur fungerar det rent praktiskt?

- Det är inga konstigheter alls. Man skaffar ett eget konto och sedan har man tillgång till samtliga av Svenska Spels spelformer på nätet.

Hur får man ett konto?

- Man loggar in och ansöker om ett konto. Det tar någon dag efter att man fått ett positivt besked.

Kostar det något?

- Nej, ingenting.

Hur sent man man göra sitt spel?

- Det är samma stopptider som vid vanliga spelet. Alltså i stort sett fram till avspark eller nedsläpp.

Kan du ge mig ett skäl till varför man ska spela via oss och inte på de traditionella vägarna?

- Vi är överlägset bäst vad gäller spelinformation på nätet. Tips som dessutom är gratis.

- Vi bjuder på den absolut senaste informationen. Du kan alltså gå in på våra tipssidor och sedan spela samtidigt med kupongen bredvid dig på sajten.

- Det är detta som är den stora grejen. Igen annan sajt kan idag erbjuda både spelmöjligheten och speltipsen samtidigt.

Båda parter är nöjda med samarbetet som är ett pilottest för digitala spelombud på nätet.

I framtiden kan det bli fler och vanligare.

- Jättespännande att få göra det här ihop med aftonbladet.se. Vi kommer att utvärdera projektet för att därefter besluta hur vi går vidare med digitala spelombud på nätet, säger Nicklas Jönsson, marknadschef för Direktkanalen Svenska Spel.

Aftonbladet Nya Mediers vd Mats Eriksson är också nöjd.

- Det är otroligt kul att som Sveriges första ombud på nätet slå upp dörrarna till vår virtuella spelbutik.

- Våra läsare kommer att få en mycket god service i och med detta.

- Kombinationen att både kunna ta del av våra experters råd och tips inför kommande spelomgångar och direkt ha möjlighet att lämna in sitt spel på ett och samma ställe är överlägset, säger Mats Eriksson i ett pressmeddelande.

Claes Salomonsson