Franskt fiasko

EU kom inte överens i natt heller - nu kan Sverige få ta över kaoset

Foto: SCANPIX
EU:S NYA RÖSTREGLER KAN BLI SVENSKT PROBLEM Tolv nya länder vill in i EU och då krävs nya röstregler. I fem år har detta varit en tvistefråga inom unionen. Om förhandlingarna i Nice brakar samman kan Sverige tvingas ta över ansvaret för förhandlingarna nästa år. Något som knappast kan roa statsminister Göran Persson här i samspråk med belgiske premiärministern Guy Verhofstadt och Luxemburgs dito Jean-Claude Juncker.
NYHETER

NICE

I fem år har EU försökt bli överens om nya röstregler.

Inte heller i natt lyckades de.

Därmed riskerar Göran Persson att få ta över ansvaret för förhandlingskaoset.

Domen över Frankrikes sätt att sköta uppdraget som ordförande för EU blir hård.

I går kväll avbröts förhandlingarna på nytt eftersom den franske presidenten Jacques Chirac ville sova. Att tusentals personer sitter på övertid för andra dygnet i rad här i Nice hindrar inte den tilltufsade ordföranden att lägga huvudet på kudden.

Vad händer?

EU:s medlemmar ska bli överens om en ny EU-grundlag som gör det möjligt att växa med minst tolv nya medlemmar. För det krävs att beslutsformerna reformeras. Det blir inte många beslut om 27 länder har veto i känsliga frågor.

Hur länge har de hållit på?

Sedan mars 1996, veckan efter att Göran Persson valdes till statsminister. Då inleddes den första misslyckade regeringskonferensen. En ny inkallades i februari i år. Den har hittills inte lett någonstans.

Varför tar det sådan tid?

Just nu beror det på att ordföranden Frankrike skött sig skandalöst dåligt. Först i går morse, på mötets tredje dag, presenterade de ett förslag. Det favoriserade ett enda land - Frankrike självt.

Alla andra sade följaktligen bu direkt och började producera egna förslag. Gissa om det blev kaos.

Vilka är knäckfrågorna?

Den verkliga nöten består i att alla nuvarande medlemmar måste släppa ifrån sig makt när EU växer till nästan dubbla storleken. Att själv beskära sitt inflytande upplever ingen politiker som angenämt.

Men mer specifikt, vad handlar det om?

Antalet kommissionärer, antal ledamöter i Europaparlamentet, röster i det avgörande ministerrådet och frågor som kan avgöras med kvalificerad majoritet i stället för enhälligt.

Får Sverige behålla en plats i kommissionen?

Så ser det ut just nu. Åtminstone tills EU har 27 medlemsländer jämfört med dagens 15.

Och hur många ledamöter i EU-parlamentet blir det?

Senaste förslaget säger 18 jämfört med 22 i dag. Det är dock inte lika bra som det verkar eftersom parlamentet ska bli större. I dag har Sverige 3,5 procent av rösterna. I ett nytt Stor-EU med 27 medlemmar, där Sverige har 1,8 procent av befolkningen, skulle den svenska röstandelen bli 2,6 procent.

Sveriges röster i ministerrådet då?

Det är den verkligt stora frågan. Frankrike hävdar fortfarande att unionen bygger på axeln Paris-Berlin och att länderna därför ska ha lika många röster. Trots att tyskarna är nära 24 miljoner fler.

I dag har Sverige 4 röster av 87. Det motsvarar 4,6 procent. Göran Persson hävdar att vi i framtiden ska ha lika många röster som Portugal och Belgien. En allmän uppfattning är att kandidatlandet Polen bör ha lika mycket makt som Spanien.

Så där håller det på i all oändlighet. Maktmedvetna premiärministrar har i det här fallet mycket detaljkänsliga näsor.

Kan en kvalificerad majoritet i EU tvinga Sverige att ändra skatter?

Förslaget är skjutet i sank.

Vad betyder det här för förtroendet för EU?

Politiken firar inga triumfer just nu. Presidentskandalen i USA och förhandlingskaoset i Nice bidrar inte till förtroendet, varken för politiken i stort eller för EU.

Vad händer om de inte blir överens?

Då tvingas Sverige, som blir ordförande vid nyår, att ta över. Göran Persson har dock bokat hotell till måndag kväll, tre dagar efter utsatt sluttid. Han vill för liv och pina inte ta över frågan.

Dessutom bryter unionen löftet till ansökarländerna om att stå redo för nya medlemmar 2003.

Lena Mellin