Galna kor skrämmer hamburger-ätarna

McDonalds försäljning rasade med 11 procent i Europa

NYHETER

Galna ko-sjukanskräcken har satt sig i Europas konsumenter.

Det visar siffror som McDonalds, vars försäljning av hamburgare sjönk med 11 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Men de svenska konsumenterna följer inte trenden.

- Vi har inte märkt av några anmärkningsvärda variationer i försäljningen, säger svenska McDonalds informationschef Birgitta Mossberg.

Det är den brittiska tidningen Daily Express som avslöjar den kraftiga minskningen i McDonalds försäljning i Europa. En minskning som går emot resten av världen där den i stället ökat med fyra procent.

Enligt tidningen befarar hamburgerjätten att den dramatiska minskningen beror på de senaste rapporterna om galna ko-sjukan.

Men om man får tro Birgitta Mossberg finns inte samma trend i Sverige.

- Enligt de siffror jag tog del av så sent som i går kan vi inte se någon direkt påverkan från galna ko-sjukanrapporterna, säger hon till Aftonbladets webbtidning.

"Men har försäljningen sjunkit mot november i fjol?

- Jag har inte de exakta siffrorna, men variationerna är mycket små.

Konkurrenten Burger King ser också förändringar i försäljningen. Enligt Daily Express har försäljningen i Europa av kycklingprodukter ökat.

Men inte heller svenska Burger King följer mönstret.

- Än så länge kan jag inte säga att vi märkt något, säger Stefan Eriksson, marknadschef på svenska Burgerking. Men det är klart att det inte är positivt för hamburgerförsäljningen.

Johan Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM