Kösabotörerna slår till

Julhetsen tar fram det sämsta i oss framför kassorna

Foto: BÖRJE THURESSON
En kassörska bör ha en ängels tålamod. Folk som tränger sig, pratar i mobil och är allmänt otrevliga hör till vardagen. Bilden är arrangerad.
NYHETER

De hittar inte kundkortet och tjafsar om öppet köp med kassörskan.

När du har som mest bråttom i julhandeln slår de till – kösabotörerna.

Aftonbladet Kvinna frågade fyra expediter i Stockholm om deras jobbigaste kunder.

Expedit i klädaffär:

”En del gör något som jag själv aldrig skulle få för mig: Pratar i mobiltelefon när de ska betala. De tycker tydligen inte alls att det är otrevligt. Jag brukar höja rösten och säga extra tydligt: ”DET BLIR 137 OCH 50 TACK.” Det är som om de kunderna inte ser oss som individer att prata med, utan som robotar.

Andra samlar ihop en hel hög med kläder, kommer fram och lägger dem på kassan och säger ”Jag ska bara kolla lite mer” eller ”Jag ska bara ta ut pengar” och går i väg.

Det har hänt att kunder skäller, jag har till exempel blivit kallad hora och fått höra att jag ska dra åt helvete. Om jag blir arg går jag undan, jag kan ju inte säga ifrån ordentligt, för det är oproffessionellt.”

Expedit i underklädesaffär:

”Det är väldigt irriterande när folk störtar fram och ska avbryta från sidan när man har tio meter kö. Det är ganska vanligt.

Nu före jul händer det att folk blir väldigt sura när man inte slår in klapparna, trots att man förklarar att vi i kassan inte har tid med det, utan skickar med kartonger.

I början av julhandeln är det mest äldre som handlar, och de är snällast. Unga tjejer kan däremot vara pest och pina – så himla otrevliga.”

Expedit i skoaffär:

”Vissa kunder respekterar varken mig eller varandra. Som när man står och expedierar en kund och en annan rusar fram och säger ”Jag ska bara....för jag har bråttom”. Om man då säger att man måste ta en kund i taget så händer det att personen framhärdar, det är jättejobbigt.

En del säger att de inte vill ha skorna i lådan, när man redan packat ner dem och kunden har stått där hela tiden. Andra kommer in och vill byta skor som jag ser att de använt ute och försökt snygga till. De vet att de har fel och är arga från början!

Men det värsta är nog de som pratar i mobil när de kommer fram till kassan. Om man frågar något så viftar de bara lite med handen. Det är verkligen dålig uppfostran.”

Expedit i varuhus:

”Det är jobbigt när det är jättelång kö och någon som just ska betala tar fram ryggsäcken och börjar gräva efter pengarna någonstans längst ner. Eller när folk kommer från sidan och försöker tränga sig förbi en lång kö.

Och en del kommer med reklamationer som är tvärtemot våra tydliga regler. Man kan till exempel se att kläderna de vill byta är tvättade.

En gång ville en kund byta ett par skor hon köpt flera månader tidigare, och stod och argumenterade så att kunden bredvid sa till henne att skärpa sig.

Det är också otrevligt när folk tar fram mobilen och börjar ringa just de ska betala.”

FAKTA /Kund- vett och etikett

Cecilia Gustavsson