Momsen sänks – men bussarna höjer priserna

”Det är djupt omoraliskt av bolagen”

NYHETER

Momsen på kollektivtrafik halveras efter årsskiftet. Bussbolagen tjänar 400 miljoner.

Ändå blir det dyrare att åka buss.

Det visar Aftonbladets kartläggning.

Foto: KAI REHN
BESVIKNA RESENÄRER Dennis Nordin, Daniel Wenneblom och Dick Swärd från Jönköping är besvikna över att resorna blir dyrare nästa år. I deras län höjs busspriset med i snitt 6 procent.

12 av 22 bolag höjer taxorna nästa år. Övriga låter biljettpriset vara oförändrat.

- Det är djupt omoraliskt av bussbolagen att inte använda pengarna till att sänka priserna. Pengarna skulle gå oavkortat till det, säger Pernilla Zethraeus (v).

Det var vänsterpartiet som tillsammans med miljöpartiet och regeringen förhandlade fram den gröna skatteväxlingen. Tillsammans beräknas den ge tåg-, buss-, flyg- och taxibolagen omkring en miljard kronor årligen varav 400 går till busstrafiken. Kollektivtrafiken skulle bli billigare och mer konkurrenskraftig.

Redan en flopp

Men reformen är redan en flopp. Bussbolagen ser sänkningen som en kompensation för höjda energiskatter.

- Mer än hälften av de 400 miljonerna som bussbolagen sparar går till att täcka upp för andra skattehöjningar. Nya upphandlingar har ökat kostnaderna kraftigt, det blir inte mycket kvar då, säger Märta-Lena Schwaiger, vd för Svenska lokaltrafikföreningen.

Fordonsskatten har höjts kraftigt, liksom dieselskatten och nya avgifter har tillkommit för bussbolagen, bland annat för Öresundsbron.

- Vi har inga möjligheter att sänka några priser, vi får in 4,4 miljoner på momsen men kostnader har ökat lika mycket, vi tvingas betala 400 000 kronor i år för tågtrafiken på Öresund, säger Kjell Björk, vd, Värmlandstrafiken.

Hade höjt ännu mer

Flera av bussbolagen hävdar att resenärerna får en prissänkning. Utan skattelättnaden hade de höjt priset ännu mer.

- Vi avstår från en planerad prishöjning på fem procent, säger Christer Silfverin, vd för Dalatrafiken.

Inget av länstrafikbolagen går med vinst. Hälften av kostnaderna täcks av biljettpriset, resten betalas av kommuner och landsting som äger bolagen.

I Norrbotten blir bussbiljetten tre procent dyrare efter nyår. Alternativet enligt vd Roland Jonsson hade varit att dra ned på trafiken.

- Vad resenärerna tjänar, tja, de får ju åka buss. Det är väl bättre att det går en buss än att det inte går någon, säger Roland Jonsson.

Så här mycket kostar resorna nästa år:

Jessica Ritzén