Reklam för supresor stoppas

”Marknadsföringen är oetisk”

NYHETER

Konsumentombudmannen stoppar ett reseföretag som säljer supresor utomlands till svenska gymnasieelever.

Reseföretaget Ung Res marknadsför resor till Ibiza och Kos med inslag som "Två timmar helt fri bar", och "Pubcrawl".

- Marknadsföringen till svenska gymnasieungdomar har en oetisk dimension, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande KO som begärt in ett yttrande från företaget.

På reseföretagets hemsida kan man läsa om arrangemanget ”Töm baren fort”.

Danska researrangören Ung Res marknadsför resor till svenska gymnasieungdomar. De har bladat in en bilaga i tidningen Chili som delas ut gratis på svenska gymnasier.

En av bilderna i bilagan visar en flicka som häller sprit direkt ur en flaska i halsen på en pojke. Under står bildtexten ''Glöm nu inte att dricka rikligt med vätska. Eva, Daniels mamma''.

Konsumentombudsmannen är kritisk, och säger att lanseringen strider mot marknadsföringslagen.

- Branschen har åtagit sig att inte sälja resor på det här sättet till ungdomar. Det här strider klart mot överenskommelsen, säger Marianne Åbyhammar.

Vad är felet?

- Att researrangören säljer till ungdomar med tonvikt på att det ingår mycket alkohol i resan, säger Marianne Åbyhammar.

Danska företaget Ung Res riskerar att få betala vite om de inte slutar med marknadsföringen.

- Det här är partyresor för ungdomar i 18-25-årsåldern, men vi hindrar inte någon 16-17-åring från att åka med, säger Kim Selch, produktansvarig på Ung Res till tidningen Metro.

Cina Rönn

ARTIKELN HANDLAR OM