EU-möte stoppar poliskontrollerna

"Men bilisterna ska inte tro att det är fritt fram"

NYHETER

Polisen tvingas ställa in stora delar av trafikövervakningen i Stockholm.

Orsaken är alla eskortuppdrag i samband med Sveriges ordförandeskap för EU.

Foto: JONAS BILBERG
UTOM KONTROLL? "Så fort eskorterna är klara åker vi ut på vägarna och kontrollerar den vanliga trafiken", lovar trafikpolisen Rune Pelli till höger. Möten i samband med det svenska ordförandeskapet i EU kräver emellanåt att hela polisstyrkan används för eskortuppdrag. Till vänster på bilden Tord Ahlborg.

Det är i första hand de förannonserade trafikkontrollerna som helt måste ställas in när länets trafikpoliser ägnar sig åt att eskortera EU-potentater, i stället för att sätta fast fartsyndare och rattfyllerister.

Förändringarna kommer att bestå åtminstone några veckor framöver.

Eskorten tar hela styrkan

- Ibland går nästan hela styrkan till för att lotsa fram delegaterna, dessemellan räcker det med färre man. Det beror på säkerhetsrisken, säger Rune Pelli på trafikenheten.

- Men bilisterna ska inte tro att det är fritt fram.

Normalt har länstrafikgruppen tillgång till cirka 30 poliser varje dag, uppdelade på två skift. Under Sveriges EU-ordförandeskap räknar Rune Pelli med att åtminstone fem till tio man måste omfördelas till eskorter, i värsta fall hela dagsstyrkan på femton personer.

Automatisk kamera används

- Så fort eskorterna är klara åker vi ut på vägarna, och kontrollerar den vanliga trafiken också, säger Rune Pelli.

Och han har ett "farligt" vapen i bakfickan att ta till: polisbussen med den automatiska hastighetskameran. Bilisterna får räkna med att den kommer att placeras ut på de värsta fortkörarsträckorna.

Sven-Anders Eriksson, Trafik