Aftonbladet.se fortsätter öka mest

346 000 nya läsare i februari

NYHETER

Aftonbladet.se är större än någonsin.

Och fortsätter att öka mest.

I februari hade Aftonbladet 1 462 000 unika besökare, vilket är en ökning med 346 000 besökare jämfört med förra året.

- Vi har varit den största tidningen på nätet sedan starten 1994 och vi fortsätter att öka medan konkurrenterna tappar besökare, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör på aftonbladet.se.

Foto: BJÖRN WANHATALO
ALLA TIDERS REKORD - Besökssiffrorna för februari är alla tiders rekord som sporrar oss att fortsätta arbetet med att utveckla sajten, säger chefredaktör Kalle Jungkvist.

Besökarsiffrorna för februari månad visar att aftonbladet.se fortsätter att vara den i särklass största tidningen på nätet. När det gäller antalet unika besökare är Aftonbladet större än Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Expressen tillsammans. Dessutom avslöjar februarisiffrorna att gapet till konkurrenterna ökar. Medan besökarna hos de tre konkurrenterna minskar mellan januari och februari ökar Aftonbladet med 4 procent.

Ökning med 72 procent

Ser man till antalet besök som gjordes på Aftonbladets sajt under februari blir ökningen ännu tydligare. I februari 2000 hade tidningen i genomsnitt 451 711 besök om dagen på vardagar, inklusive kanaltrafiken. I februari i år registrerades 778 623 besök, vilket är en ökning med drygt 72 procent på ett år.

-Besökarsiffrorna för februari är alla tiders rekord som sporrar oss att fortsätta arbetet med att utveckla sajten, säger Kalle Jungkvist.

Bredden och kvaliteten

Sedan juli 1999 har aftonbladet.se ökat för varje månad. Då besökte drygt en miljon tidningen. Kalle Jungkvist menar att det är bredden och kvaliteten på nyheterna som har avgjort kampen om antalet besökare till Aftonbladets fördel.

- Vi har en aktualitet, en bredd och ett djup i vår nyhetsrapportering. Dessutom har vi satsat hårt på våra nöjes- och sportsiter. En satsning som har visat sig ge resultat, säger Kalle Jungkvist.

- Detta, plus att vi kan erbjuda en mängd olika tjänster till våra besökare, är förklaringen till Aftonbladets framgång.

Kampen med portalerna

Februarisiffrorna innebär dessutom att Aftonbladet som enda tidning på nätet nu tar upp kampen med de stora portalerna om topplistans förstaplats. Enligt räckviddssiffrorna från Jupiter MMXI behåller här Microsoft första platsen med 1 996 000 unika besök under februari. Aftonbladet.se innehar femteplatsen med knappt 1,5 miljoner besökare.

Mediernas topplista februari 2001

Samtliga topptio februari 2001

Claes Thunblad

ARTIKELN HANDLAR OM