Kunder rasar mot Telia för höjt pris på bredband

Kritiseras för att vara ensam ”prissättare” på marknaden

NYHETER

– Lurendrejeri, oansvarigt och en katastrof.

Kunderna rasar mot Telias kommande prishöjning på bredband.

Störst källa till irritationen är att priset höjs innan tjänsten ens levererats.

Nu granskar Post och Telestyrelsen Telias monopolställning.

Nils-Gunnar Billinger

Telia e-bolaget AB aviserade i går en höjning av sin ADSL-tjänst med 30 procent. Höjningen som kommer att införas den 1 september gör kunderna rasande.

Allra mest irriterade är de som inte fått ”varan” levererad ännu:

– Hur fasen kan man höja en tjänst som man inte ens har levererat? Här går man ut och erbjuder tjänsten till ett lågt pris för att binda upp så många som möjligt, samtidigt kan man inte ens ge ett klart besked om när uppkopplingen ska ske. Resultatet blir att man tecknar avtal till ett pris och erhåller tjänsten till ett betydligt högre pris vid leveransen, kan det verkligen få gå till så här??, skriver Anders i Kumla.

Tjänsten kan avbeställas

– Vi förstår att kunderna kan uppleva det som en besvikelse både då det gäller de långa leveranstiderna och att vi nu av företagsekonomiska skäl måste höja priserna. De kunder som inte fått sina tjänster levererade har möjlighet att avbeställa. Har man tecknat avtal har man fått sin tjänst. Då är det normala uppsägningstid som gäller, säger Anders Zellman, pressansvarig för Telia e-bolaget AB till Aftonbladets nätupplaga.

Försökt få ADSL – förgäves

Många kunder tycker inte heller att Telia levt upp till den kvalitet som de utlovar. Karin i Haninge skriver:

–Är så irriterad på Telia. Har försökt få ADSL installerat i 7 månader. Men se det går inte för jag bor för långt från basstationen - i HANINGE!!!! Trodde inte riktigt att Haninge var glesbygd.

– Nej, Haninge är ingen glesbygd! Skälet till att vissa kunder inte kan få tjänsten är att man bor längre än 3,5 kilometers ledningslängd från sin telefonstation. Och i ett sådant läge kan vi inte garantera bredbandskapacitet i dag med vår tjänst, ADSL, bredband, svarar Anders Zellman.

Kan bestämma priset själv

Det som upprör kunderna allra mest är dock konkurrenssituationen. Hård kritik riktas mot att Telia får agera som ensam ”prissättare” på marknaden.

Lars i Borlänge tycker att Telias förklaring till prishöjningen är felaktig:

– De talar om att intäkterna inte motsvarat nuvarande prisnivåer som sattes utifrån andra marknadsförutsättningar men vad jag vet så har de fortfarande monopol på bredbandsanslutning via kopparkabel till enskilda hushåll. Min personliga uppfattning är att det aldrig funnits några andra marknadsförutsättningar, det är bara en ursäkt eftersom de vet att detta kommer att reta upp många kunder, skriver han.

Flera konkurrenter

– Vi har konkurrenter då det gäller vår ADSL-tjänst både från sådana som använder ADSL-tekniken och leverantörer som erbjuder andra tekniska lösningar på konsumentmarknaden, säger Anders Zellman.

Vid årsskiftet kom en så kallad regulation från EU vilket innebär att alla EU-länder måste öppnad kopparledningar för konkurrens. Det innebär att leverentörer kan hyra tjänsten av Telia.

Post och Telestyrelsen granskar just nu Telias monopolställning:

- Priset på kopparledningen måste vara baserat på faktiska kostnader. Det har vi begärt in underlag för att granska under våren.

Visar det sig att det inte är kostnadsbaserat kan vi besluta om ett föreläggande, säger Nils-Gunnar Billinger, generaldirektör för Post och Telestyrelsen.

Mycket av kritiken i dag riktas också mot er - att ni borde agera mot Telias monopolställning?

- Jag kan förstå det men vårt dilemma är att vi inte kan göra mer än det vi har lagstöd för. Har vi har det så agerar vi, säger Nils-Gunnar Billinger.

Annika Sohlander