Prischock på inrikesflyget

Avregleringen misslyckades - priset har fördubblats

NYHETER

När flyget avreglerades skulle det bli billigare genom ökad konkurrens.

Men biljettpriserna har fördubblats.

– Vissa sträckor har biljettpriserna ökat med över 100 procent, säger Håkan Brobeck, utredare på Luftfartsverket.

Luftfartsverket har undersökt prisförändringarna på inrikesflyget efter avregleringen 1992. Priserna har ökat med 30-40 procent i snitt. Vissa orter är extremt drabbade, för Borlänge har priserna till exempel ökat med över 100 procent.

Före avregleringen hade SAS och Linjeflyg monopol på allt inrikesflyg i Sverige och kunde sätta de biljettpriser de själva ville, men 1992 avreglerades flyget i Sverige.

Många trodde att avregleringen och den ökade konkurrensen skulle leda till lägre biljettpriser.

Men så blev inte fallet.

Snittökning 30-40 procent

En rapport från Luftfartsverket som blir offentlig i morgon visar att biljettpriserna i snitt har ökat mellan 30 och 40 procent efter avregleringen.

Linjen Borlänge-Stockholm är hårdast drabbad av prisökningen. Där har resenärerna fått se biljettpriset öka med över 100 procent under en åttaårs-

period.

Andra drabbade orter är Visby, Jönköping och Karlstad.

– De destinationerna har haft en ökning på mellan 70 och 100 procent, säger Håkan Brobeck, utredare på Luftfartsver-ket.

De enda flyglinjer som har blivit billigare är Lycksele, Arvidsjaur och Vilhelmina.

Men det är inte tack vare konkurrens.

Istället har kommunerna gått in och subventionerat biljettpriserna. Där har priserna minskat med 20 procent.

– Det stämmer att vi gått in och upphandlat tjänsten, säger Lilly Bäcklund, kommunalråd i Lycksele.

SAS skyller på subventioner

SAS som är det största flygbolaget i Sverige förklarar prisökningen med minskade subventioner.

– Efter avregleringen skulle varje linje bära sina egna kostnader. Därför ser det ut så här, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS.

– I Borlänges fall där priserna ökat med över 100 procent handlar det om en kort sträcka med få passagerare i kombination med minskade subventioner, säger Bertil Ternert.

Zendry Svärdkrona