Kunderna rasar mot Comhem

Avgiftshöjning trots fortsatta tekniska problem

NYHETER

I tisdags höjde Comhem priset på bredbandsuppkoppling.

Nu rasar kunderna mot höjningen.

– Ska priset höjas så får de väl se till att det fungerar också, skriver signaturen Bo.

Comhem ingår i Teliakoncernen och ansvarar för underhållnings- och informationstjänster via tv:n.

På tisdagen meddelade Comhem att man höjer priset på bredbandstjänsten Internet Cable från 200 kronor till 295 kronor.

Prisökningen trädde i kraft med omedelbar verkan.

För dem som redan är kunder gäller höjningen från och med den 1 juni.

Kunderna rasande

Kundernas reaktioner lät inte vänta på sig. Under tisdagen och onsdagen har flera hundra upprörda Comhem-kunder hört av sig till Aftonbladet.

– Dåligt, Comhem. Bara för att inte ni tjänat så mycket som ni tänkt er så låter ni kunderna lida av det. Skandal helt enkelt, skriver till exempel signaturen Anders.

Många kunder säger förvisso att de är beredda att betala ett högre pris.

Men de kräver att uppkopplingen ska fungera felfritt.

Usel service irriterar

Irritationen är hög över att servicen inte har blivit bättre - trots att priset nu höjs med närmare 50 procent.

– Det handlar inte om pengarna för mig. Jag betalar nog gärna 295 kronor i månaden, men då ska grejerna fungera, menar signaturen Ponta.

– Detta är en principsak för mig. Kan man inte leverera den produkt man lovat kan man väl inte höja priserna, skriver Ari.

Lovar bättre service

Comhem förstår kritiken. Samtidigt lovar företaget att de extra pengar man nu får in ska användas till att förbättra servicen.

– Det är oacceptabelt om det inte fungerar, säger Ola Kallemur, kommunikationschef på Comhem.

– Men prishöjningen är fortfarande nödvändig. Det går inte att ge bort en tjänst med förlust, det är inte långsiktigt hållbart.

Tycker ni själva att ni levererar en så bra tjänst som möjligt?

– Nej, den är inte den bästa tänkbara. Tjänsterna och teknikerna kommer hela tiden att utvecklas.

Vad gör ni för att bli bättre?

– Vi har redan utökat vår kundtjänst. Vi håller också på med ett intensivt utvecklingsarbete för att ta fram nya tjänster, till exempel nyheter och olika former av service.

– Men framför allt måste vi satsa mycket pengar på bandbredd och ny teknik som är väldigt kostsam.

Andreas Alfredsson

ARTIKELN HANDLAR OM