Skrota förslaget, Björn Rosengren

Högre skatter på gamla bilar drabbar svaga grupper värst

1 av 2
"PRESSa BILINDUSTRIN I STÄLLET" Näringsminister Björn Rosengren tycker att han ska betala mer i skatt för sin 1989 års Mazda 323. Det gillar inte Micke Wallin, här med sonen Olle, 4. "Det är fel lösning på miljöproblemen, sätt tryck på bilindustrin i stället. Det är klart att det vore roligt att ha en ny bil, man kör ju inte omkring i en gammal för att det är kul. Det är en ekonomisk fråga", säger han.
NYHETER

Straffskatta bort de äldre bilarna, föreslår näringsminister Björn Rosengren. Hans argument är oantastliga. Han vill få bort de äldre bilarna för att öka krocksäkerheten och förbättra miljön.

Men förslaget slår hårt mot de svagaste grupperna, för det är låginkomsttagare och barnfamiljer som kör gamla bilar. De som har råd att köra nytt gör det redan i dag!

Rosengren skriver på DN Debatt att moderna bilar har renare avgaser och drar mindre bensin. Han påstår också att om alla bilar var lika säkra som de säkraste nya bilarna skulle hundra personer slippa att dö i trafiken varje år.

Bara delvis rätt

Men Rosengren har bara delvis rätt. Det går till exempel inte att rädda hundra personer om året genom att sätta dem i nya bilar.

Problemet är att så många kör utan bilbälte. Rattfyllon, knarkare och kriminella som är överrepresenterade i olycksstatistiken använder sällan bilbältet. De skulle inte ändra sina bältesvanor bara för att Rosengren tvingar på dem en ny bil.

Att nya bilar skulle släppa ut mindre avgaser och färre partiklar är inte heller rätt. Många nya bilar spyr ut ännu fler cancerframkallande par-tiklar än lite äldre bilar.

Gör logisk kullerbytta

Rosengren vill höja skatten successivt ju äldre bilarna blir. Ett sådant system skulle slå mot de svagaste. Det blir ju inte billigare att köpa ny bil bara för att den gamla blir allt dyrare att köra!

Rosengren gör också en logisk kullerbytta när han jämför med det tyska systemet där bilarna beskattas efter utsläppen.

Den skatten slår visserligen mot riktigt gamla, törstiga och skitiga bilar, men den slår framförallt mot motorstarka bilar och ett sådant system skulle ju vara tvättäkta socialdemokrati. Större motor, högre skatt. Den som vill ha stor motor får också betala för kalaset.

Men en sådan beskattning stöter på patrull hos de svenska tillverkarna som ju specialicerat sig på stora, tunga - och relativt törstiga bilar.

Bara en acceptabel del

Volvos lobbyister stoppade förslaget att straffa stora tjänstebilar häromåret. Jag är säker på att Volvo inte skulle vika sig den här gången heller. Det gamla fina argumentet att flytta utomlands tar ju alltid lika bra på en näringsminister.

Rosengrens långa debattinlägg innehåller bara en enda acceptabel del - han vill höja skrotningspremien.

Men det är ett gammalt förslag som drivits av precis alla aktörer under många år. Och som regeringen hittills satt stopp för.

ARTIKELN HANDLAR OM