Avskedade från IT- företag går på luffen

Högkonjunktur inom resebranschen i Silicon Valley

NYHETER

Avskedanden, konkurser, kollapsande börsvärden och allmän oreda inom IT-världen.

De före detta anställda borde köa utanför arbetsförmedlingen.

Men icke - de tar chansen och ger sig ut på luffen i stället. Åtminstone om de jobbar i den numera hårt drabbade Silicon Valley.

Den något förvånande slutsatsen drar åtminstone resebyråfolk i den så kallade "kiseldalen" efter att på senare tid fått uppleva en veritabel högkonjunktur och boom inom resebranschen.

Internettidningen News.com skriver att det är före detta IT-anställda som istället för att försöka hitta ett nytt jobb, packar ryggsäcken med badkläder, en varm tröja, ett moskitnät och några kontokort för att bege sig ut på luffen.

Högst förståeligt med tanke på vad framtidsprofeterna har att säga om branschen.

Ännu värre

Ekonomer och analytiker vet att berätta att det ska bli ännu värre innan det vänder. Det betyder att 10 000-tals anställda världen över inom e-handelsbranschen och IT-världen kommer att förlora sina jobb.

Härhemma i Sverige har antalet konkurser ökat kraftigt på senare tid och hårdast drabbade är olika IT-bolag.

Dock vet vi också att arbetslösheten i branschen ändå är ett i stort sett okänt begrepp. Suget efter IT-kompetens till gamla traditionella bolag är stort och de som drabbats av att firman gått i putten sugs snabbt upp till nya anställningar.

Det amerikanska företaget Challenger, Gray & Christmas som specialiserat sig på att omplacera arbetslös IT-personal har sedan december 1999 bokfört krascher i USA. Enligt deras statistik har 383 företag med sammanlagt över 30 000 anställda slagit igen i en allt högre takt under vintern och våren.

Packar väskan

Michael Lin är en av de numera arbetslösa IT-anställda i San Fransisco som istället för att leta rätt på ett nytt jobb drar till Europa och Nordafrika.

- Jag har lärt mig att värdera min tid på ett nytt sätt. Det är dessutom ingen idé att vara kvar hemma. Jag kommer ändå inte att missa några heta chanser genom att åka på en långresa, säger han till tidningen.

Så resebyråerna i Silicon Valley har snabbt hängt på trenden och i skyltfönstren trängs nu affischer med prisuppgifter till avlägsna exotiska turistmål.

Men Challenger höjer ändå ett varningens finger inför den nya resebreven:

- När de kommer hem igen möter dessa 20-30-åringar arbetsgivare på drygt 50 som med misstänksamhet kommer att betrakta dessa "avhopp" från det traditionella arbetslivet, menar John Challenger.

Anders Lignell/TT

ARTIKELN HANDLAR OM