”Sas-plan kollas inte före start”

Flygplanslastare slår larm om skräckplan

NYHETER

Flygplanslastare på Arlanda slår larm om bristande flygsäkerhet. Det gäller SAS nya flygplanstyp Dash:

- Jag och många av mina kolleger anser att SAS tummar på flygsäkerheten, säger en lastare, som vill vara anonym.

Lastarna har skrivit flera rapporter till Luftfartsverket, som kontrollerar flygsäkerheten.

Foto: PRIVAT
Mystiska fel De Havilland Dash 8-400 är ett kanadensiskt propellerplan som SAS använt i cirka ett år. Tidigare har ett antal incidenter och mystiska fel drabbat modellen.

De Havilland Dash 8-400 är ett kanadensiskt propellerplan, som SAS använt i cirka ett år.

Planet används främst för inrikes trafik och när man kör med ett mindre antal passagerare.

Kritiken från lastarna på Arlanda är att ingen "departure-check" görs när det gäller just Dash-planen.

"Departure-check" ska göras av en mekaniker/tekniker som går runt planet och tittar efter yttre skador, om planet blivit påkört. Eftersom det är mycket truckar och lastbilar runt planet innan det lyfter. Eller om det till exempel läcker olja eller flygbränsle från motorer.

Förekommer ingen kontroll

Denna kontroll gör teknikern när alla dörrar är stängda och piloten är på plats.

När teknikern konstaterat att planet är helt och rent gör han "tummen upp" till piloten - det är okej att lyfta.

- Men det förekommer ingen "departure-check" när det gäller Dash-avgångarna, säger lastaren. Vi bara lastar bagaget och kör trucken.

Lastarna lastar och lossar bagage.

Och med hjälp av en "pushback-truck" tar lastaren ut planet på plattan, vrider upp planet i en viss vinkel samt kopplar bort den stång som är fäst i noshjulet och i planet.

En annan lastare går bredvid planet, han har kontakt med flygkaptenen och gör "tummen upp" till flygkaptenen när stången är bortkopplad:

- Piloterna tror kanske att vi gör en "departure-check" och går runt planet, men det är mekanikerna som ska göra det.

Ingen av oss som jobbar på inrikes har fått sådan utbildning.

- Vi lastare tycker att det är olustigt och skrivit flera rapporter, som skickades i fredags till Luftfartsverket.

Bertil Ternert är informationschef på SAS:

- För mig låter det orimligt om man gör en förändring utan att myndigheterna är med på detta.

Dash-planen ägs och opereras av regionalbolaget SAS Commuter med huvudkontor i Köpenhamn.

20 avgångar från Arlanda

Det fanns i går kväll ingen möjlighet att få en kommentar från dem.

I går var det cirka 20 Dash-avgångar från Arlanda :

- Ingen "departure-check" gjordes varken från flygmekanikers sida eller lastarna, säger lastaren till Aftonbladet.

- Jag tycker det är skandal, jag vill själv inte flyga med planen om det inte finns en bättre säkerhetskontroll, säger han.

Drabbad modell

Ulla-Lene Österholm

ARTIKELN HANDLAR OM