Volvoägare får pengar tillbaka

Lee Woodart fick kompensation för tre månaders strul

NYHETER

Volvo-entusiasten Lee Woodart, 38, gav i julas 367 900 kronor för sin elfte Volvo - en V 70 DSTC.

I går fick han tillbaka slantarna av Bilia i Stockholm.

- Tre månaders oavbrutna bekymmer är över. Och någon ansvarig gick aldrig att få tag på.

Foto: LARS ROSENGREN
LÅNG LISTA PÅ FEL I julas köpte Lee Woodart sin elfte Volvo, en V 70 DSTC, för över 367 000 kronor. Efter otaliga fel med sin nya bil gick han i går till Bilia i Stockholm och krävde pengarna tillbaka. Det fick han. På bilden går han igenom alla problem han har haft med sin nya bil med Kevin Satahi på Bilia.

Aftonbladet avslöjade i går hur Volvo tillsatt en krisgrupp för att komma tillrätta med snorkiga säljare, slarviga reparatörer och dålig tillförlitlighet med ständiga problem på de nya modellerna S 80, kombin V 70, jeepen Cross Country och lyxbilen S 60.

Affärsmannen Lee Woodart från Los Angeles, vars mor är en Örebro-flicka, är bosatt i Sverige sedan sex år och en av de hårdast drabbade Volvoägarna.

- Sedan 1980 har jag haft tio Volvo, varav fyra nya, och inga bekymmer. Min nya guldfärgade V 70 hade bucklor redan vid leveransen och har sedan varit på verkstad åtta gånger.

"Ett bälte saknades helt"

Lee Woodarts lista på småfel och allvarligare brister är lång.

- Krångel med vänster dörr, repor i lacken efter plastinpackningen, problem med styrleden och framaxeln, ett bälte saknades helt, motorn arbetade fel när den var kall, solluckan läcker på läderklädseln vid tvätt, bensinvärmaren fungerade inte, elektroniken har krånglat, framlyktorna är fyllda av kondensvatten och så vidare.

Det som kanske är mest outhärdligt för amerikanen Lee Woodart är bemötandet i Sverige.

- Jag har väl kopplats runt till ett femtiotal personer de här tre månaderna.

En gång när Lee Woodart varit utan sin bil i fem dagar och skulle hämta den så hade Bilia glömt bort att ta hand om bilen.

- Jag gav upp och krävde att köpet skulle gå tillbaka.

I måndags ringde Bilia och gick med på att häva köpet och betala tillbaka hela köpeskillingen. Aftonbladet var med när Kevin Satahi på Bilia tog emot Volvon.

Kärleken har inte rostat

Trots allt har inte Lee Woodarts Volvo-kärlek helt rostat bort.

- Jag får låna en 940:a av en vän nu. Sen är det väl bara att vänta på att V 70 blir av med alla sina barnsjukdomar.

Volvo-ledningens nya krisgrupp riktade i går hård kritik mot bland annat återförsäljare och service. Det talas om "katastrof" med snorkiga säljare i storstäderna och långa väntetider och slarviga servicejobb.

Bilia AB:s vd Kjell Åkesson i Göteborg lovar skärpning.

- Vi jobbar väldigt mycket med att försöka bli bättre.

- Leveranstiderna har varit relativt långa. Men de har blivit kortare. Kvalitetsbristerna tycker varken vi själva eller Volvo är roligt. Vi försöker hantera det gemensamt så gott vi kan.

Bengt Michanek