Drick sprit – och bli smal

... men bara om du äter fettsnålt

NYHETER

Drick alkohol och bli smal.

En undersökning av professor Klaas Westerterp visar att alkohol är utmärkt för den som vill bli av med några kilo.

- Det sätter fart på förbränningen på ett sätt som vi inte tidigare känt till, säger Westerterp.

Foto: Urban Andersson
banta med Sprit och mat För bra för att vara sant? Nej - men det fungerar inte med öl och korv. Sprit eller vin ska drickas i måttliga mängder. Och maten ska vara kalorifattig.

Klaas Westerterp är en av Europas mer ansedda forskare inom området.

Han har doktorshatt från två universitet och forskar sedan 1982 vid universitetet i Maastricht i Nederländerna. Han sitter också med i redaktionsledningen för den ansedda brittiska tidskriften British Journal of Nutrition.

Efter att ha undersökt sambandet mellan vikt och alkoholförbrukning har professor Westerterp funnit ett klart samband.

- Den som äter kalorisnål mat och dessutom dricker alkohol har störst möjlighet att gå ner i vikt. Vid fet mat uppstår inte den effekt av förbränning som vi funnit.

Fungerar bäst för kvinnor

Klaas Westerterps undersökning visar att det finns ett klart samband mellan hur mycket personer dricker och hur mycket de väger.

- Vad som överraskat oss är att det är främst hos kvinnor som vi har hittat sambandet.

Normalt sett ger alkohol inte någon positiv effekt för den som vill förlora några kilo. Snarare tvärtom. Alkohol och fet mat är värsta scenariot för den som vill hålla koll på kilona.

Sprit och vin i måttliga mängder tillsammans med kalorifattig mat är receptet till framgång. Öl ger inte samma effekt.

Promenader bättre än gym

I sommar ska Westerterp presentera en undersökning där hans forskarlag jämfört kampen mot kilona mellan dem som kör svettiga pass på gymmet och dem som promenerar.

- De som går på gym blir lätt stolta över sig själva och lägger sig i soffan och tittar på tv. De som promenerar eller cyklar gör ofta energikrävande saker under resten av dygnet också. Det är mer framgångsrikt.

Forskarna testade 30 män och kvinnor i två veckor. Samtliga bar sensorer som registrerade alla rörelser.

Forskarnas sammanställning visar att de som tränat intensivast hade bränt mindre fett än de som motionerat lätt.

Fredrik Engström