Peugeots nya – en leksak med sufflett av plåt

NYHETER

Sommarens roligaste leksak är här. Jag har redan provat och dragit på mig en rejäl vårförkylning, men det var det värt.

Nya minicabben Peugeot 206 CC har ett finurligt fällbart plåttak och rekordlågt pris, 145 000 kronor.

Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
Ett enkelt knapptryck Det är allt som behövs för att bilen på egen hand ska veckla ihop taket. Förvandlingen tar 20 sekunder.

206 CC är inte bara rolig. Den går faktiskt att använda på riktigt också. Med taket uppfällt, det tar tjugo sekunder och sköts elektriskt, blir bilen lika ombonad som en vanlig bil.

Peugeot visade upp plåtcabben som ett koncept på bilsalongen i Genève för precis tre år sedan. Publiken och vi biljournalister blev förtjusta och fransmännen bestämde sig för produktion.

Ett beslut som visat sig vara helt rätt. Efterfrågan överträffar alla prognoser och bara hit till Sverige är tusen bilar inbokade i år. Jämför med cirka hundra Renault Mégane cabriolet som var förra årets mest sålda öppna bil i Sverige.

Runt 1 000 bilar sålda i landet

Femhundra 206 CC såldes till folk som aldrig sett bilen på riktigt, än mindre provkört. Nästan lika många till såldes vid premiären förra veckan.

Den som beställer sin bil i dag får snällt vänta på leverans till sent i höst.

Den nya plåtcabben har fyra sittplatser, men baksätet är närmast symboliskt. Två småungar går in, eller några matkassar. Den vanliga 206:ans rymliga baksäte och större delen av bagageutrymmet fick offras för plåtcabbens rätt skrymmande konstruktion.

När taket ska ner viks det ihop som en fällkniv, men blir självklart inte lika kompakt som en sufflett av tyg. När taket tar plats under bakluckan försvinner nästan två tredjedelar av bagageutrymmet.

Tak som på en vanlig bil

En vanlig tygsufflett är alltid bäst nerfälld. Trots dubbla och tredubbla tyglager och allt mer sinnrika konstruktioner blir ett tygtak alltid lite fladdrigt och ger definitivt en instängd känsla.

Plåtcabben däremot är som ett helt vanligt plåttak. Luftigt och ljust och nästan tyst. Det susar lite genom sidorutorna eftersom dörrarna saknar ram men det är marginella plågor. Bilens konstruktion är vridstyv vilket bidrar till fina och säkra köregenskaper och bra komfort.

Liten motor duger gott

Själv valde jag att provköra med den mindre av de två motorerna. 110 hästkrafter räcker mer än väl, framförallt när taket är nere. Då vill man inte köra fort, då vill man att resan ska vara länge, länge. Fast helst ska det vara lite varmare. Med bara bara ett par plusgrader räcker det inte att solen lyser. Jag blev praktförkyld trots både dunjacka och yllemössa.

Fakta: 206 cc

Robert Collin