Volvos gasbil dyr att köpa, billig att köra

NYHETER

Volvos nya naturgasbilar som börjar säljas i dagarna släpper ut 20 procent mindre koldioxid än en vanlig bensinbil. Milkostnaden är bara hälften.

Nackdelarna är priset, 35 000 kronor mer än för en vanlig Volvo. Och att det är så ont om gasmackar!

Foto: ANDERS DEROS
Bil med många tankar Volvos nya gasbil är utrustad med tre gastankar som kan användas antingen för flytande gas eller för komprimerad naturgas.

Ingenting, utom en stor klisterlapp, skvallrar om att Volvon är en miljöbil. Inte ens klisterlappen förresten. Vem begriper vad "Bi-Fuel" betyder?

Bi-Fuel, två bränslen, talar om att bilen kan köras både på bensin och på gas. Men den vanliga bensintanken har krympts till 30 liter, bensinen ska bara användas som reserv. I utrymmet runt bensintanken trängs tre gastankar som kan användas antingen för flytande gas eller för komprimerad naturgas. I båda fallen är räckvidden på gas cirka 30 mil.

Samma effekt med gas och bensin

Motorn är Volvos vanliga femcylindriga 140-hästarsmotor. Varken effekt eller vridmoment påverkas om bilen körs på gas eller bensin.

Volvo sålde redan gamla V70 med gasdrift. De flesta rullar som taxi i Göteborgsområdet och alla har gastanken eftermonterad i bagageutrymmet som krympt till hälften.

Nu finns alla de stora Volvomodellerna med gas, S80, V70 och S60, och nu sitter tankarna under golvet.

Volvo räknar med att framförallt sälja V70 och S80 och framförallt som taxi. Kanske någon miljöentusiast med tjänstebil väljer den sportigare S60.

Bränslekostnaden per mil är 10 kronor om bilen körs på bensin men bara 5.50 om den körs på gas. Det högre inköpspriset är intjänat efter 8 000 mil, ett halvårs körning för ett taxiåkeri eller för en budfirma.

Och miljön tackar och tar emot. Naturgasbilen släpper ut 20 procent mindre koldioxid än bensinbilen. Dessutom bildas inga avgaspartiklar vilket gör gasbilen till ett utmärkt alternativ inne i stan.

Robert Collin