Barnläkare rasar mot nikotingodis

Tobaksbolag lanserar nytt godis – med lika mycket nikotin som en cigarett

NYHETER

Tobaksbolagen hittar nya vägar - och nya kunder.

Till sommaren lanseras nikotingodiset Cigalett som innehåller lika mycket nikotin som en cigarett men ser ut och smakar som godis.

- Det är fruktansvärt. Det här är enbart ett sätt för tobaksbolagen att få unga människor beroende och sedan är de fast, säger Eivor Svenonius, barnläkare och tidigare ordförande för VISIR, till Aftonbladets nätupplaga.

Foto: KRISTER HANSSON
– Jag tycker det är mycket oroande, säger barnläkaren Eivor Svenonius. Är det färggrant och säljs i små askar så lockar det automatiskt ungdomar.

De internationella tobaksbolagens nya triumfkort heter Ariva. Nikotingodiset luktar inte, smakar mint och innehåller mycket nikotin.

I USA lanseras produkten till sommaren och väcker bekymmer för att produkten är frestande för barn och ungdomar, skriver Sunday Times.

– Jag tycker det är mycket oroande. Är det färggrannt och säljs i små askar så lockar det automatiskt ungdomar. De förstår inte att en produkt som ser ut så är farlig, säger Eivor Svenonius.

Den så kallade Cigaletten, som går under produktnamnet Ariva, kommer att säljas i askar om 20 stycken och kosta ungefärligen lika mycket som en ask cigaretter.

Med tanke på rökförbud

Produkten har framställts speciellt med tanke på de allt vanligare rökförbuden på arbetsplatser, restauranger och andra offentliga platser.

Till skillnad från de flesta andra nikotinprodukter ska cigalett inte tuggas utan sugas på och uppges smaka som godis enligt Sunday Times. Syftet är inte rökavvänjande och till skillnad från nikotintuggummin som måste tuggas ett tag för att utsöndra nikotin ger cigalett rökaren den kick han eftersträvar nästan omedelbart.

Nu höjs rösterna mot cigalett från antirök-organisationer.

– Genom att tillåta nya nikotin-produkter så kvarstår problemet, säger Amanda Sandford vid aktionsgruppen mot rökning i London, till Sunday Times.

Eivor Svenonius som tidigare var ordförande åt organisationen VISIR, Vi som inte röker, och dessutom är barnläkare, håller med sin brittiska kollega.

”Ett beroende skapas”

– Först skapas ett beroende och sedan har man helt plötsligt inte någon tablett med sig och tar en cigarett i stället. Sedan är man fast, säger hon.

Ett av världens största tobaksföretag, Londonbaserade British American Company backar upp det nya nikotin-godiset och hoppas kunna sälja det på den brittiska marknaden.

Slagorden för att marknadsföra den nya produkten är:

”När du inte kan röka” och ”Uppfriskande och tillfredsställande”.

Varningstext planeras

Företaget planerar att införa varningstext och förpacka produkten så barnsäkert det går. Åldersgränsen för att köpa och sälja cigaretter går vid 18 år i USA och 16 år i Storbritannien.

Trots att nikotinet är starkt vanebildande orsakas största skadorna av de giftiga kemikalier som uppstår vid tobaksrökning.

Professor Scott Thomas, expert på tobaksanvändning och muncancer hävdar att tobaksbolagen ”tillverkar en produkt utan att veta hur säker den är”.

60 procent tobak

Varje Ariva-tablett kommer att innehålla 60 procent tobak.

- Nikotinet är farligt dels på det viset att det är beroendeframkallande men också för att det ger skador på hjärta och blodkärl, de fina blodkärlen drar ihop sig och vävnaden får inte syre. Har man dålig syresättning är risken att drabbas av en rad sjukdomstillstånd mycket stor, säger Eivor Svenonius.

Annika Sohlander

ARTIKELN HANDLAR OM