Nivert vill frälsa Telia med högre teletaxor

NYHETER

Kan högre telefonpriser höja kursen på Telias aktier?

Marianne Nivert håller tummarna.

Det gör sannolikt inte konsumenterna.

Foto: LARS ROSENGREN
Telias vd Marianne Nivert ska klara balanstricket att hitta på prisökningar som konsumenterna inte protesterar emot men som aktieägarna jublar åt.

Telia är Sveriges mest spridda aktie. Därför hade arrangörerna tagit till rejält när telekomjätten i går höll sin första stämma som börsbolag och samtidigt presenterade resultatet för första kvartalet.

Men det kom bara 2 442 personer. De representerade dock 84 procent av alla aktier så resten behövde inte infinna sig.

Förra året gjorde Telia ett rekordresultat. Men toppsiffrorna beror på att delar av verksamheten såldes. Det första kvartalet i år tjänade Telia bara 291 miljoner kronor efter skatt.

Det är för lite för att kursen på Telias aktier ska gå upp över den nivå, 85 kronor, som gällde då staten sålde en knapp tredjedel av företaget till svenska folket förra sommaren. I går blev Telias slutkurs 62:50.

Ökar inkomsterna med 840 miljoner

Det vet Marianne Nivert, Telias omtyckta koncernchef. Det vet resten av ledningen också. Alltså ruvar de på planer för att öka lönsamheten.

En väg att gå är att höja priserna. Marianne Nivert var i går påfallande nöjd med att abonnemangsavgiften för vanliga fasta telefoner höjdes med en femtedel i mars. Det ökar Telias inkomster med 840 miljoner kronor på årsbasis, pengar som du och jag ska slanta upp.

Att fler prishöjningar kommer är solklart. "Prisstrategin är viktig", slog Marianne Nivert fast vid ett flertal tillfällen i går.

En annan väg är att "vässa säljorganisationen". Det betyder bland annat marknadsföring som får oss att använda telefonnätet i ännu högre utsträckning än i dag. Då tjänar Telia mer pengar.

Ett exempel är sms-meddelanden. I Norge skickas fler sms än i Sverige. En förklaring är effektiv pr som fått norrmännen att spruta ut textmeddelanden via mobiltelefonerna. Varje sms kostar 1:50 som klirrar ner i Telias kassa.

Telia har 4,8 miljoner mobilkunder i Norden. I Sverige ringer 80 procent av privatkunderna på Telias nät. Det är alltså många som kräver valuta för pengarna. Lika många har chansen att byta till en annan operatör om de är missnöjda.

Småspararna kräver avkastning

Men Telia har också 954 000 aktieägare i Sverige, de flesta av dem småsparare. De kräver i ganska höga ordalag att få avkastning på sina pengar.

Mellan dessa kraftfält balanserar Marianne Nivert. Kvinnan som ska hitta på prisökningar som konsumenterna inte protesterar emot men som aktieägarna jublar åt.

Lena Mellin