”Bredband har blivit ett fiasko”

Bara fyra procent av Sveriges hushåll uppkopplade

NYHETER

Bara fyra procent av Sveriges hushåll har bredband.

Långt ifrån den vision Björn Rosengrens uttryckte i fjol att 98 procent av svenskarna skulle ha bredband inom två år.

– Det är ett fiasko. Jag tycker att man ska sätta upp rimliga mål i stället för önskedrömmar. Folk tappar sugen då, säger Per Bill, moderat riksdagsledamot, till Aftonbladets nätupplaga.

Foto: BJÖRN ELGSTRAND
– Man kan definitivt se bredbandsutbyggnaden som ett stort misslyckande för Björn Rosengren, säger Per Bill (m). Bilden togs i september 1999 när han vägrades använda sin bärbara dator i riksdagens plenisal.

Rapporten om den svenska telemarknaden från Post- och telestyrelsen är nedslående läsning. I alla fall om man hoppats på en snabb utbredning av bredband till svenska folket.

Fyra procent av de svenska hushållen är uppkopplade i dag.

- Man får definitivt se det som ett stort misslyckande för Björn Rosengren. Skulle man titta på det som han och centerpartiet trodde på med fiberkabel från dörr till dörr skulle måluppfyllnaden inte ens vara en procent, säger Per Bill.

”Möjligheterna har överdrivits kraftigt”

Han menar att möjligheterna att utveckla bredbandet har överdrivits kraftigt.

- När ivern var som störst undvek man att tala om att teknisk utveckling tar tid, säger Per Bill. Jag påpekade redan då att det var en illusion snarare än en vision.

Björn Rosengren hävdar fortfarande att målet 98 procent fortfarande är rimligt.

Rosengren: Fyra av tio kommuner redan uppkopplade

- Jag anser inte att det är ett fiasko. Det är inte ens ett år sedan bredbandspropsitionen lades och nu är redan fyra av tio kommuner uppkopplade. Dessutom är det ett antal förordningar som håller på att träda i kraft som reglerar ortssammanbindande nät och områdesnät. Man måste vänta och se vad det ger innan man dömer ut det, hälsar Björn Rosengren via sin pressekreterare.

Till nättidningen Vision, säger han:

- Det är inte meningen att varje svensk ska kunna sitta hemma i stugorna och sköta Nasas raketuppskjutningar. När jag talade om 98 procents anslutning inom ett par år så avsåg det potentiell anslutning, säger han.

Ínte lika kommersiellt lönsamt

Han hävdar också att marknaden stannat upp sedan han gjorde sitt uttalande och att bredband inte är lika kommersiellt lönsamt i dag.

När bredband diskuterades överallt 2000 präglades debatten i alltför hög grad av illusioner:

– Oavsett vad man kunde om tekniker så lovade man att varenda mjölkpall skulle kopplas upp. Då dras man med: först är man skeptisk, sen är man skeptisk och sedan plötsligt ska alla ha det, säger Per Bill.

Är utvecklingen för långsam?

- Jag tror att det här är ganska rimligt. Det hade gått fortare om staten gett fasta spelregler till företagen så de visste vad som gällde från början.

Prisutvecklingen var en annan komponent som förskönades menar han.

”Kostar 500-600 kronor”

- Ett problem var att väldigt tidigt gick It-gurus ut och sa att en bredbandsuppkoppling inte får kosta mer än ett busskort. Man fick uppfattningen att det skulle kosta 200 kronor men i stället så kostar det 500-600 kronor och det kanske ändå inte är lönsamt för företagen, säger Per Bill.

Markus Boberg, informationschef hos bredbandsleverantören Utfors är inte förvånad över utvecklingstakten. Utfors har dragit sig tillbaka från den privata marknaden men funderar på att återvända när priserna höjs.

- När det börjar röra sig kring 400-500 kronor i månaden kan det bli intressant, men just nu finns det inte i vår affärsplan, säger Markus Boberg.

Annika Sohlander