Curman var inte omtyckt

NYHETER

CANNES

För ett år sedan solade hon sig i glansen av "Trolösa", som tävlade här på filmfestivalen.

Men i filmbranschen verkar ingen sörja att Maria Curman nu får sparken.

Varje eftermiddag under filmfestivalen är det Happy Hour på de skandinaviska filminstitutens

terrass på 55, La Croisette.

Producenter, regissörer, skådespelare, annat branschfolk och journalister träffas för att skvallra lite grann över en pilsner.

Samtalsämnet i går var förstås givet:

Maria Curman.

För film och tv-branschen är ju beroende av varandra.

Tv-kanalerna pytsar in stora summor pengar i svensk filmproduktion och när Curman tidigare var chef för SVT Drama, var hon förstås en maktfaktor även i svensk film.

En inte särskilt omtyckt sådan, förstår jag, när jag pratar med folk i branschen.

Medan filmbranschen under senare år har vågat satsa på nya förmågor och gett oss Lukas Moodysson och Josef Fares, har inte tv (läs SVT, de kommersiella kanalerna struntar i tv-drama) vågat släppa fram en ny generation filmare.

Det lovande försöket "Ett litet rött paket", fyra entimmes kärlekskomedier, var tydligen bara ett engångsprojekt.

Det största som hände under Maria Curmans tid som dramachef var "Trolösa", med manus av Ingmar Bergman.

Ingen stor publiksuccé hemma i Sverige, men bara namnet Bergman innebar att den såldes till i stort sett vartenda land där det finns en biograf.

Och för precis ett år sedan var Maria Curman, regissören Liv Ullmann och några skådespelarna här för världspremiären. Ett hundratal pressfotografer dokumenterade deras promenad längs röda mattan och in i festivalpalatset.

Men filmen blev utan pris.

Och sedan dess har det mesta gått snett för Maria Curman.

Skandaler, sparkade chefer, misslyckade omorganisationer. En filmbolagschef säger att det har varit lite gammal öststats-känsla över SVT.

Ett företag som det varit omöjligt att göra affärer med, för ingen har vågat fatta några beslut.

Nu måste man snabbt skaffa en kompetent chef.

En publicist som brinner för SVT, någon som "kan" huset och människorna. Därför är mitt förslag Erik Fichtelius.

ARTIKELN HANDLAR OM