IBM öppnar centrum för mobilt internet

IT-företag fortsätter satsa i Sverige

NYHETER

När IBM i slutet av månaden öppnar utvecklingscentrum för mobilt Internet i Stockholm, visar det att tron på det svenska IT-undret står sig.

Centret i Stockholm får 50-60 anställda från start.

- Trots nedgången i branschen, i synnerhet för dotcom-bolagen, visar IBM och andra storföretags satsningar i Sverige på att de fortfarande har förtroende för Sverige som föregångsland, säger Kai Hammerich, chef för Invest in Sweden Agency (Isa) till TT.

Isa är en statlig myndighet som arbetar för att locka utländska företag och investerare till Sverige.

Jobbet var lätt för knappt två år sedan då Sverige upphöjdes till världens främsta arena för Internet av flera utländska tidningar. Alla som ville vara med i branschen öppnade Stockholmskontor. Men verkligheten blev inte vad de hoppades på och flera har också lämnat landet. Internetportalen Yahoos Stockholmskontor är ett exempel.

De stora tror på Sverige

- Men det är ändå ingen trend som delas av de stora bolagen, kommenterar Hammerich. Beslutet av IBM att lägga ett utvecklingsbolag i Stockholm visar det. Cisco, Motorola och Microsoft är andra exempel, som visar att Sverige har kvar sin position, menar han.

För Stockholmsregionen med sina cirka 130 000 anställda inom IT-relaterade företag och därmed också hårdast drabbad av nedgången är IBM:s beslut välkommet.

"Det är viktigt att Stockholms dragningskraft som forskningscentrum är stort och framtidens generation av trådlös Internetkommunikation är nästa stora språng", kommenterar finansborgarrådet Carl Cederschiöld IBM:s satsning i ett pressmeddelande.

Ett liknande utvecklingscentrum som det i Stockholm öppnas också i Helsingfors.

Testbänk

Bägge satsningarna ingår i IBM:s världsomfattande satsning på området mobilt Internet. Målet är att företagets kunder i framtiden ska kunna komma åt och använda datorsystem, e-post, Internet, servrar, databaser med mera, oberoende av var de befinner sig.

Företaget vill också finnas med på marknaden när nästa generations mobiltelefoner finns på plats och möjligheten på allvar öppnar sig för att tillhandahålla mobila Internetlösningar.

Närheten till Ericsson i Sverige och Nokia i Finland ligger bakom satsningen i de nordiska huvudstäderna. Dessutom räknas Sverige och svenskarna som en utmärkt testbänk och marknad för nya lösningar och tjänster.

Anders Lignell/TT

ARTIKELN HANDLAR OM