Nu startar Aftonbladet bokklubb

1 av 2
NYHETER

Aftonbladet startar i höst Bokklubben Kvinna.

Medlemmarna prenumerar på ett bokpaket - och några av Sveriges främsta författare är redan klara för utgivning.

- Vår målsättning är att vara billigare än andra bokklubbar, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Bokklubben Kvinna är ett samarbete mellan Aftonbladet, Ordupplaget och litteraturagenten Bengt Nordin.

Konceptet lanseras i sin helhet på bokmässan i september.

Bokpaketen kommer att innehålla böcker från några av Sveriges mest populära författare.

- Vilka vill vi vänta med att avslöja. Men jag kan redan nu säga att en av höstens bästa böcker kommer att finnas med i det första bokpaketet, säger Anders Gerdin.

Varför ger sig Aftonbladet in i bokbranschen?

- Vi har under många år haft kvinnosidor i tidningen och är starka i kvinnliga läsargrupper. Kvinnor är i majoritet bland bokkonsumenter och då tycker vi att det här är ett bra sätt att ge dem något mer.

- Aftonbladet har en lång tradition när det gäller att ta tillvara de kvinnliga läsarnas intressen. Det skiljer oss från de som nu försöker flirta med kvinnorna på olika sätt. Det handlar om trovärdighet.

Brett urval av författare

- Redan Lars-Johan Hierta, Aftonbladets grundare, hade bokförlag. Han ägnade sig inte bara åt samhällsjournalistik utan också åt folkbildning. Det håller än i dag.

Vd för Bokklubben Kvinna blir Sigge Sigfridsson, ägare av Ordupplaget och Piratförlaget. Redaktör blir journalisten Anne Ralf.

- Vi vänder oss till kvinnor, men därmed inte sagt att det bara blir kvinnliga författare. Urvalet ska vara brett av både svenska och utländska författare. Huvudsaken är att böckerna är bra, säger hon.

Bokklubben Kvinna ska inte bara ge ut böcker. Flera sidoaktiviteter planeras.

- Läsarna kan chatta med författarna på Aftonbladets internetsajt. Vi kan också ordna högläsning där läsarna får träffa författarna live. Möjligheterna är enorma, säger Sigge Sigfridsson.

Bokklubben Kvinna ska hålla priser som är lägre än hos andra bokklubbar och i handeln.

- Vårt motto är: Högsta kvalitet - till lägsta pris. Då är det en fördel att inget stort förlag är med. Aftonbladet har som oberoende aktör enbart läsarnas bästa för ögonen, säger Sigge Sigfridsson.

Hans Österman

ARTIKELN HANDLAR OM