Lyxbåtar körs skattefritt

Nöjesfartyg omregistreras till skepp i yrkestrafik – ägare slipper dieselskatten

NYHETER

Lyxbåtar blir bara större, snabbare och dyrare. Speciellt i drift.

För den samvetslöse finns dock stora pengar att tjäna.

En ny granskning visar att många ägare omregistrerar sina nöjesbåtar till skepp i yrkestrafik för att slippa betala skatt.

Foto: MARIE ULLNERT
används privat Ace of Base-stjärnan Jonas Berggren kan tanka sin 19 meter långa Sea Ray utan att betala skatt. Han har uppgett att båten används för yrkesmässig trafik. När han köpte ”Marilyn” 1996 betalade han över 10 miljoner kronor för den.

TV4:s Kalla fakta har undersökt redarna med de största lyxbåtarna, många i 20-miljonersklassen. Ungefär i en tredjedel av fallen visar granskningen att ägarna inte driver traditionella rederiföretag. Mycket talar för att dessa redare i själva verket omregistrerat sin fritidsbåt för att komma undan dieselskatten.

En vanlig båtägare betalar 8,90 kronor litern för fartygsbränslet, men för ett skepp i yrkesmässig trafik minskas bränslekostnaden till 2,64 kronor litern.

Korvfabrikant i redarbranschen

Båtägare som har sina skepp registrerade som chartermotorskepp slipper betala skatt på bränslet mot en försäkran på heder och samvete att det används för yrkesmässigt ändamål.

Exempel på nya företag i redarbranschen är konsultfirmor, advokatkontor, korvfabrikanter och i ett fall även en innehavare av en barnklädesbutik.

”Det är en samvetsfråga”

Alla som kör med skattefri diesel ska anmäla detta till särskilda skattekontoret i Ludvika. Förra året anmälde två av Sveriges 3 406 skepp att de använt sina nöjesbåtar privat.

– Det kanske var det extra dåliga vädret som gjorde att bara två använde skeppet privat förra året, säger Erik Eriksson, på skattekontoret i Ludvika och ansvarig för energibeskattningen i Sverige.

Tror du verkligen på det?

– Nej, i praktiken innebär det att det blir en frivillig skatt och en samvetsfråga, säger Erik Eriksson.

Ytterst få revisioner

Skattekontoret i Ludvika ska göra revisioner mot företag som misstänks bluffa med skatterna, men det sker ytterst sällan.

– Det är meningen att jag ska ha den totala kontrollen, men som du märker har jag inte det, säger Erik Eriksson på skattekontoret.

Zendry Svärdkrona