”Det var grodor i vårt badrum”

Familjen anmälde arrangören och fick tillbaka pengar

NYHETER

Snart är semestern här. Glädje för många. En mardröm för andra.

Aftonbladet har granskat anmälningarna mot de största resebolagen.

Foto: TURKISKA STATENS TURISTBYRÅ
FULLT MED MÖGEL Familjen reste på semester till Side i södra Turkiet. Men allt gick fel - flera gånger. På första hotellet hittade de grodor i sov- och badrummet. När de bytte hotell fick de bo i bottenvåningen på hotellets poolhus - och rummet var helt ingrott i mögel. Platsen på bilden har ingenting med artikeln att göra.

- Vi tvingades flytta fyra gånger. Det var grodor i badrummet, mycket längre till stranden än utlovat och sängarna saknade madrasser, säger en 30-årig kvinna till Aftonbladet.

Hon anmälde researrangören och fick tillbaka pengarna.

Allmänna reklamationsnämnden har från årsskiftet fram till den 31 maj i år tagit emot 610 anmälningar mot de fem ledande researrangörerna. Var tredje har fått rätt och pengar tillbaka.

Den 30-åriga kvinnan från Stockholm åkte med sambo och barn till drömresmålet Side i södra Turkiet. Det var inget ospecificerat hotell. Ändå gick allt fel. Flera gånger. Redan på det första hotellet hittade de grodor i sov- och badrum.

"Ett rum helt ingrott i mögel"

De fick nog. De blev då erbjudna att bo i den finaste lägenhet som fanns på ett hotell i närheten. Men de hamnade i bottenvåningen på hotellets poolhus.

- Dessutom tvingades vi stå för taxikostnaden när vi bytte hotell. Det var helt otroligt.

I anmälan till ARN skriver hon "vi blev hänvisade till ett rum helt ingrott i mögel och med undermåliga och fruktansvärt smutsiga sängar med diverse fläckar".

I Holidays katalog stod det att "lägenheter och hotell är valda med stor omsorg och att de ej sparat på kvalitén".

- Familjen har haft höjden av olycka. Det som står i katalogen ska vara rätt, säger Annika Thunström, marknadschef för Holidays moderbolag Apollo Resor.

Fick drygt 10 000 kronor

- Vi har inte hållit det som utlovats. När det blev fel på första boendet fanns det inget bra reservalternativ eftersom det var högsäsong och allt var upptaget, säger Thunström.

Holidays erbjöd först 4 000 i ersättning om familjen lovade att inte anmäla bolaget till ARN. När familjen ändå gjorde det höjde bolaget budet till halva utlägget för resan. Förra sommaren tvingade nämnden bolaget att betala 75 procent av kostnaden, 10 238 kronor.

Fritidsresor värst i år

Gör så här - och få hjälp

Fullt med gamla matrester i frysfacket

Fredrik Engström