Aftonbladet på nätet - nu ännu snyggare

I åtta månader har arbetet med moderniseringen pågått

NYHETER

Det är premiär för nya, moderna Aftonbladet.se.

För snart fyra år sedan bytte Aftonbladet.se form på nätet - nu är det dags igen.

Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
MODERN SAJT Catarina Smedshammar till vänster och Kajsa Ericson är glada. I många månader har de arbetat med att göra om sajten och nu är det äntligen premiär för nya, modernare Aftonbladet.se.

- Men ni kommer att känna igen er, säger Kajsa Ericson, designchef på Aftonbladet.se.

Tio gånger fler besökare

Aftonbladets sajt har vuxit lavinartat, från 80 000 besök per dag till 800 000 - och det är hög tid för en ny, större, snyggare och mer lättillgänglig kostym.

- Under de här åren har vi mer än fördubblat innehållet, och det var dags att anpassa sajten efter det, säger Kajsa Ericson.

Under åtta månader har hon och Catarina Smedshammar, systemutvecklare med användbarhet på nätet som specialitet, arbetat fram den nya designen.

Sajten testad och godkänd

- Nu har sajten en tydligare struktur, ett enhetligt formspråk och ett modernare och renare utseende, säger Kajsa Ericson.

Den nya sajten är testad och godkänd av såväl proffs som vanliga användare - som gav den med beröm godkänt.

- Många tycker att sajten ser ut som förut - och det tar jag som beröm, säger Kajsa Ericson.

Passar större bildskärmar

- Det är meningen att man ska känna igen sig på sin favoritsajt, samtidigt som den är modernare och lättare att hitta på.

Sajten är dessutom breddad för att passa de nya större bildskärmarna.

- En ny sökmotor kommer också inom kort.

Kerstin Nilsson