De blåser snuten i 157 km/tim

Polisens nya hastighetskameror kan bli fiasko för miljoner

Foto: POLISEN
FARTSYNDARNA GÅR FRIA Motorcyklistern klockas för 157 kilometer i timmen av polisens övervakningskamera. Ändå kan de skratta hela vägen hem. Utan nummerplåtar framtil och med heltäckande hjälmar är förarna omöjliga att identifiera på bilderna. Även yrkesförare och bilister i hyrbilar kan komma att gå fria.
NYHETER

Mc-föraren på bilden kör i 157 på bakhjulet förbi trafikpolisens hastighetskamera.

Det har han gjort gång på gång - men aldrig åkt fast.

107 kameraskåp finns uppsatta i Sverige till en kostnad av 5 miljoner - men kan kanske aldrig tas i bruk.

Foto: CHRISTER PÖHNER
Polisens nya digitala kamera på vägen mellan Örebro och Karlskoga väntar på att få tas i bruk.

Hela systemet skulle ha varit i gång nu, men är det inte. Det stora problemet är att identifiera föraren.

Över hundra kameraskåp för automatisk hastighetsövervakning monterades upp längs vägarna i höstas. Men fotograferingen var olaglig och verksamheten avbröts.

Polisen hoppas nu på att få igång kamerorna till semestertrafiken men än är sista ordet inte sagt.

Verksamheten var olaglig

De nya skåpen har digitala kameror och tanken är att kunna föra över bilder på fortkörarna digitalt till närmaste polisstation. Men när övervakningen körde i gång i höstas insåg polisens jurister att verksamheten var olaglig. Dataregister över personer som är misstänkta för brott måste godkännas av Datainspektionen, men det hade polisen glömt bort.

Kameror på elva platser runtom i landet monterades ner igen och sen dess har rikspolisstyrelsen försökt få ordning på eländet.

När polisen sent omsider skulle skicka in sin ansökan till Datainspektionen upptäcktes att det datasystem man tänkt använda hade så låg säkerhet att vilken tonårshackare som helst kunde gå in och ändra hastigheter och klockslag på bilderna.

Säkerheten mot hackare höjd

- Ja, vi varnade för att bilderna kunde manipuleras, säger Alreza Hafezi som jobbar med datasäkerhet på rikspolisstyrelsen.

Nu har säkerheten mot hackers höjts men den automatiska övervakningen har även andra brister.

Sverige har föraransvar vid fortkörning. Polisen måste alltså identifiera den som körde bilen.

Ägaren kan inte tvingas

Polisen får jämföra bilden på fortköraren med ett porträtt av bilens ägare som beställs från körkortsregistret.

Är det säkert att det är samma person skickas ett inbetalningskort.

Men om korten inte är riktigt lika, eller om det är en helt annan person som kör bilen, har polisen små möjligheter att hitta föraren. Det går aldrig att tvinga ägaren att peka ut föraren.

Yrkestrafiken och hyrbilar klarar sig

- Vi har ingen angiverilag i Sverige och vi vill inte ha det heller, säger Aimee Jillger på rikspolisstyrelsens rättssekretariat.

Fotograferade av kameraskåpen är vi alltså inte lika inför lagen. Bara den som kör sin egen bil riskerar att åka fast. Det räcker att mannen och kvinnan i familjen skriver bilarna på varandra för att lagen inte ska gälla.

Ny ansökan hos Datainspektionen

Yrkesförare, den som kör en hyrbil eller i vissa fall tjänstebil klarar sig också, plus alla som kör motorcykel.

Trots att kameraövervakningen har allvarliga brister och att det återstår problem att lösa hoppas polisen på att vara i gång före semestrarna.

- Vi har just skickat in en ansökan till datainspektionen och hoppas på ett positivt svar inom tre veckor. Blir det "ja" kör vi i gång direkt, säger polisintendenten Kent Färnström som ansvarar för trafikfrågor på rikspolisstyrelsen.

Varje kameraskåp kostar 100 000 kronor

Robert Collin, Bil och trafik