Norrlands Guld gör reklam för öl som inte finns

Extra stor lättöl går inte att få tag på

NYHETER

Spendrups satsar stort på reklamen för sin produkt Norrlands Guld på extra stor sommarburk.

Att göra reklam för något starkare än lättöl är förbjudet enligt svensk lag.

När Sveriges radios "Folkradion" ringde runt var det ingen butik som hade ölet i lättvariant.

Starkölet på Systembolaget säljer däremot bra.

I Sverige är det inte tillåtet att göra reklam för drycker som innehåller mer alkohol än 2,25 volymprocent.

Det vill säga inget som är starkare än lättöl.

I en ny stor reklamkampanj marknadsför Spendrups just nu sin nya produkt, en extra stor burk Norrlands Guld. Sommarburken - innehållande lättöl - beskrivs som "en burk som räcker tills solen går ner".

Sveriges radios program Folkradion har ringt runt till 25 butiker i flera svenska städer. Ingenstans fanns Sommarburken till salu i lättölsvariant.

Enligt Folkradion säljer Systembolaget dubbelt så mycket starköl veckan före midsommar som en vanlig vecka. Och försäljningen av den nya Norrlands Guld - burken har gått alldeles utmärkt.

Caroline Ekman, informationschef på Spendrups, förnekar att reklamen för sommarburken skulle vara förtäckt starkölsreklam.

- Det är ju så att vi gör reklam för en ny produkt, men också för varumärket Norrlands Guld. Och i varumärket ligger det olika klasser av öl, det går ju inte att förneka, säger hon till aftonbladet.se.

- Men det är ju lättölen vi vill slå ett slag för.

”Vanligt knep av bryggerierna”

Sommarburken finns även som lättöl, intygar Caroline Ekman:

- Oh ja, oh ja. Vi säljer det här lättölet över hela landet. Alla våra kunder som vill ha det kan beställa, säger hon.

Att Folkradion ringde runt till 25 butiker utan att få tag på en enda burk kallar Caroline Ekman "himla olyckligt". Spendrups levererar lättölet till alla större kedjor, säger hon.

- Vi skulle ju inte dra i gång en kampanj om vi inte hade produkten, det vore ju badwill för företaget. Vi gör reklam för varumärket Norrlands och vi följer de regler och lagar som finns i Sverige. Och då ser det ut så här, säger hon.

Enligt Lovisa Lantz, ordförande i Ungdomens nykterhetsförbund, är många av bryggeriernas reklamkampanjer i slutändan till för att lura både konsumenter och reklamlagstiftning.

- Det är ett knep som handlarna och framför allt bryggerierna har gjort den sista tiden. Man gör reklam för en produkt som ser ut precis som starköl eller folköl. Så säger man att det är klass I, men i själva verket finns inte varan i handeln, säger Lovisa Lantz till Folkradion.

Maria Saving

ARTIKELN HANDLAR OM