02.15 kom de i land – våta, trötta och frusna

Räddnings- männen tillbaka i hamn

NYHETER

TRELLEBORG

Klockan 02.15 i natt kom Sjöräddnings- sällskapets sju räddningsmän tillbaka till Trelleborg.

Trötta, frusna – och genomvåta.

– När vi kom ut till m/s Sassnitz stod fullt med folk på däck, säger Anders Karlsson.

Foto: PATRICK PERSSON
här återvänder de Bara tio minuter efter nödropet från M/s Sassnitz ryckte Sjöräddningssällskapet ut med två båtar. Inte förrän 02.15 i natt kom de sju räddningsmännen tillbaka till Trelleborg. ”När vi kom ut till Sassnitz stod fullt med folk på däck, men var aldrig någon fara för människoliv”, säger Anders Karlsson. Här tillsammans med kollegan Patrick Björklund.

Bara tio minuter efter nödropet från M/s Sassnitz – Mayday, Mayday, fire on board! – lämnade Sjöräddnings- sällskapets två båtar kajen i Trelleborg.

Jobbar helt ideelt

Ombord på ”Gunnel Larsson” och ”Goran” fanns totalt sju sjöräddningsmän. De jobbar helt ideelt och får inte en krona i ersättning.

– Man tänker inte så mycket när man sticker i väg ut mot en olycksplats utan är helt koncentrerad på uppgiften, säger Lars Olofsson.

25 fartyg kom till hjälp

Ute vid m/s Sassnitz hade ungefär 25 fartyg hörsammat nödanropet. Katamaranen Delphin tvekade inte.

Befälhavaren ombord fattade genast beslut att lämna de väntade passagerarna på Trelleborgs kaj och omedelbart sätta kurs mot haveristen.

– En hjälteinsats, säger Anders Jönsson, operativ chef för Sjöräddningssällskapet.

Om passagerarna hade behövt evakueras hade Delphin varit perfekt.

När Sjöräddningssällskapets båtar kom fram till haveristen såg de besättningen och en del passagerare stå på däck.

”Gick lugnt tillväga”

Ingen rök syntes från fartyget.

– Det gick mycket lugnt till väga, säger Patrick Björklund.

Samtidigt samlades stora räddningsstyrkor från hela Skåne i Trelleborgs hamn. Personalen från länskriminalen var också på plats. Tack vare att branden begränsades till maskinrummet behövde räddningsstyrkorna aldrig ingripa.

Klockan 23.30 avbröts räddningsoperationen och Sjöräddningssällskapets båtar återvände hem.

– Det var aldrig någon fara för människoliv, säger Anders Karlsson.

Läs mer om färjeolyckan

Ingrid Carlqvist, Magnus Ringman

ARTIKELN HANDLAR OM