Passagerare återvände hem med ny båt

”Vi fick ingen information av besättningen”

NYHETER

- Det gick ett larm och först förstod folk inte vad det var, sedan kom besättningen med gula västar och sade till oss att gå upp på däck.

Ulf Gelberg var en av de passagerare som på måndagskvällen återvände till Trelleborg efter branden ombord på färjan Sassnitz.

- Jag satt vid fönstret och när jag tittade ut såg jag svart brandrök. Det blev en lätt panikstämning, framför allt

bland de yngre, säger Ulf Gelberg till TT.

Ruth Nyberg reste med en grupp väninnor, och hon är besviken på rederiet Scandlines information:

- Vi fick ingenting veta och ingen i besättningen talade svenska. Många av oss äldre kan varken engelska eller

tyska, säger hon till TT i Trelleborg sedan hon återvänt på måndagskvällen.

Dubbla utredningar

Vad som orsakade branden var på måndagen fortfarande oklart. De tyska sjöfartsmyndigheterna utreder olyckan.

Även Scandlines gör en egen utredning.

Efter branden i maskinrummet på söndagskvällen kunde färjan bogseras in i hamnen i tyska Sassnitz vid lunchtid

på måndagen.

Rederiet Scandlines personal gick då ombord och erbjöd passagerna återresa till Sverige med m/s Trelleborg på

eftermiddagen. Två valde att i stället nappa på erbjudandet om hotellrum för den kommande natten.

Branden utbröt strax före klockan 20 på söndagen då tyskregistrerade m/s Sassnitz befann sig 25 sjömil sydost

om Trelleborg. Besättningen förberedde genast evakuering i livbåtar och flottar samtidigt som det eldhärjade

maskinrummet förseglades.

Ledde räddningsarbetet

Inom loppet av en halvtimme meddelade befälhavaren via radio till Sjöräddningen i Göteborg att inga människor

skadats och att besättningen hade elden under kontroll.

Eftersom färjan bedömdes ligga på svenskt vatten leddes förberedelserna av räddningsarbetet från Sverige.

När beskedet kom vid 22-tiden att branden var släckt och att fartyget skulle bogseras tillbaka till Sassnitz

avblåstes beredskapen helt på den svenska sidan. Någon evakuering av passagerare och manskap blev aldrig

aktuell.

Ombord på färjan fanns 169 passagerare och 66 besättningsmän.

Efter larmet tvingades passagerarna vänta i över en timme uppe på däck innan meddelandet kom om att branden

var under kontroll.

Körde till terminalen

Boris Frank, som hade sin hustru Mona ombord, tycker dock att rederiet lämnade bristande information. När han

fick beskedet om branden via tv-nyheter körde han ner till terminalen, men där var det ingen som kunde berätta

något mer.

Färjan tillhör rederiet Scandlines i Helsingborg som i sin tur ägs av Stena Line i Göteborg.

Joakim Kemdahl, pressansvarig på Scandlines, säger till TT att det fanns ett stort tryck på rederiet när det gäller

informationen.

- Vi har naturligtvis gjort vårt bästa för att informera de anhöriga, bland annat med ett telefonnummer dit de

kunnat vända sig.

Rederiet berättade för de passagerare som återvände till Sverige med färjan på måndagskvällen om vart de

kunde vända sig med eventuella frågor och anspråk på ersättning.

Läs mer:

Britt Ledberg/TT Magnus Olsson/TT

ARTIKELN HANDLAR OM