19-årig flicka dog av p-piller

NYHETER

För tredje gången i år har en ung kvinna avlidit efter att ha ätit p-piller.

En 19-årig flicka från Östergötland skickades hem från sjukhuset. Dagen därpå avled hon av en propp i lungan.

Fallet är nu anmält till Socialstyrelsen.

Den 19-åriga kvinnan kom till sjukhuset i maj i år. Hon hade bröstsmärtor och andningsproblem, och eftersom den förste läkare som undersökte henne trodde att det kunde röra sig om en blodpropp remitterades hon vidare.

Den AT-läkare som tog emot kvinnan på nästa sjukhus valde dock att skicka hem henne, skriver Östgöta-Correspondenten.

Dagen därpå kom kvinnan in akut, men hennes liv kunde inte räddas.

En chefsläkare på sjukhuset har nu gjort en anmälan till Socialstyrelsen. Läkaren anser att kvinnans lungor borde ha skiktröntgats innan AT-läkaren ens funderade på att skicka hem henne.

Läkemedelsverket varnar

De flickor som dött tidigare i år - en 14-åring och en 16-åring - använde båda p-piller av tredje generationen.

– Den 19-åriga flickan hade också en sådan bakgrund. Många p-piller gör att risken för proppbildning ökar hos unga kvinnor, säger chefsläkare Christer Liedgren till Östgöta-Correspondenten.

– Det bästa sättet att skydda sig är att använda andra preventivmedel.

Så sent som i april i år gick Läkemedelsverket ut och varnade för riskerna med tredje generationens p-piller. Verket manade till bättre kontroller av patienterna innan pillren skrivs ut.

Även fallet med den 16-åriga flickans död i våras ledde till en anmälan till Socialstyrelsen.

- Med tanke på hur många som använder p-piller är det som hänt extremt ovanligt. Men blodproppar är en känd biverkan, sa Staffan Blom, läkare vid Socialstyrelsens tillsynsenhet i Umeå till Dagens Medicin i maj.

Av 10 000 kvinnor som äter lågdoserade p-piller drabbas mellan två och fyra av blodproppar i benen.

Maria Saving

ARTIKELN HANDLAR OM