Läckande oljeledning kan ha orsakat färjebranden

NYHETER

TRELLEBORG/SASSNITZ

Hård kritik riktades på tisdagen mot bristande information till passagerarna på färjan Sassnitz under branddramat i söndags kväll. Den tyska sjöfartsmyndigheten blev samtidigt klar med en första preliminär rapport och sade att en läckande oljeledning tros ha orsakat branden.

Foto: AP
En mindre oljeledning som sprang läck i maskinrummet tros ha orsakat branden ombord på passagerarfärjan Sassnitz i söndags kväll.

Många passagerare på Sassnitz anser att de inte fick tillräckligt med information om vad som hände och vad de skulle göra under olyckskvällen. Tony Elwing, till vardags säkerhetsansvarig vid flygledningen på Sturups flygplats, var med ombord.

- Det fanns överhuvudtaget ingen organisation, och besättningen hjälpte inte passagerarna att ta på flytvästarna, säger han till TT.

En bidragande orsak till den dåliga informationen var att branden slagit ut en del av färjans högtalarsystem.

- Branden påverkade det elektriska systemet, och det blev problem med högtalarsystemet. Det resulterade i att en del av passagerarna inte nåddes av informationen, säger Gert Jakobsen, informationschef på Scandlines.

Oljeledning läckte

Den tyska sjöfartsmyndigheten blev på tisdagen klar med en första preliminär rapport. En oljeledning som sprang läck tros ha orsakat branden. En första inspektion visade att en mindre ledning hade gått av och att olja sprutat ut i maskinrummet.

Samtidigt konstaterades att släckningsarbetet ombord på Sassnitz hade fungerat helt enligt beredskapsplanerna.

Den fortsatta undersökningen ska ge svar på om bristande underhåll ligger bakom oljeläckaget. Det kan också handla om ett materialfel. I så fall kan tillverkaren ställas till svars för branden.

Många av passagerarna har klagat över att informationen inte gavs på svenska. De flesta av resenärerna var svenskar medan besättningen på Sassnitz är tysk.

- Jag har fått uppgifter om att två personer ur besättningen talade svenska, men jag är inte säker på antalet, säger Jakobsen.

TT: Är det rimligt att endast två personer i besättningen talar svenska när så många resenärer är svenskar?

- Enligt reglerna är det tillräckligt. Men vi får diskutera om vi kan göra något åt det. Om passagerarna säger att de fått för lite information så har de det.

Försvarar besättningen

Gert Jakobsen försvarar det sätt som besättningen arbetade på under olyckskvällen.

- Vi övar det här minst en gång i veckan, både med passagerare och utan. Besättningen har följt de internationella säkerhetskoder som finns.

Tony Elwing är däremot inte lika positiv till besättningens agerande.

- Inom flyget vet varje man i besättningen vad som skall göras. Flyget har enligt min mening kommit längre med säkerhetsarbetet, säger han.

I dag:

2001-07-02

Magnus Olsson/TT ( )