Ingen överlevde flygkraschen

Bränslefel kan ha orsakat olyckan

1 av 2 | Foto: REUTERS
sorg i natt En kvinna, som förlorade sin make i flygkraschen i Sibirien i går kväll, sörjer. 145 personer omkom i olyckan nära staden Irkutsk. Flygplanet, en Tupolev 154, var på väg till Vladivostok. Det kraschade i ett skogsområde och exploderade.
NYHETER

Rysk räddningstjänst inledde på onsdagen det mödosamma arbetet med att försöka identifiera kvarlevorna av de 144 döda i flygkraschen utanför Irkutsk.

Planets samtliga tre motorer stannade under färd. Orsaken kan ha varit ett bränslefel.

Rysk tv visade bilder från den fortfarande rykande olycksplatsen i byn Budkanovka, drygt två mil från Irkutsk.

Ett av hjulparen var intakt, liksom flygplansstjärten.

I övrigt hade Tu 154:an förvandlats till en hög med skrot. 42 döda kunde identifieras på onsdagsmorgonen. Många av de övriga var så illa sargade att räddningstjänsten tvingas ägna sig åt ett makabert pusslande.

Flygplanets två svarta lådor hittades intakta och ska nu undersökas för att man eventuellt ska kunna fastställa olycksorsaken.

Hörde explosion

Enligt den ryske katastrofministern Sergej Sjojgu hade samtliga tre motorer slutat fungera när planet befann sig på omkring 800 meters höjd över marken. Tu 154:an var på väg från Jekaterinburg till Vladivostok och höll på att göra ett fjärde försök att mellanlanda i Irkutsk när olyckan inträffade.

- Våra experter misstänker att kraschen kan ha orsakats av ett fel i bränsleöverföringen, förklarade tidigare en talesman för flygbolaget, Vladivostokavia.

Samtidigt söker utredarna svar på om den explosion som hördes av ögonvittnen inträffade före eller efter det att flygplanet slog i marken.

De 144 ombordvarande bestod till majoriteten av ryska medborgare, varav sex var barn under tio år. Bland de omkomna finns också åtminstone tolv kineser. Andra uppgifter talar om 20 utlänningar ombord, inklusive ett par japanska medborgare.

Bättre säkerhet

Olycksplanet var byggt 1986 och hade köpts av Vladivostokavia från Kina för två månader sedan. Flygbolaget är ett av de hundratals lokala ryska bolag som tagit över inrikestrafiken från Aeroflot sedan Sovjetunionens upplösning 1991.

Medan Aeroflot på sina internationella linjer nuförtiden flyger med västbyggda plan använder sig inrikesbolagen mestadels av ålderstigna sovjetbyggda Tu 154:or och Tu 134:or.

Flera av planen visar upp ett minst sagt skamfilat yttre - samtidigt som säkerheten ändå förbättrats avsevärt under de senaste åren.

- Nu visar de till och med upp bättre statistik än i USA. Men skötseln blir sämre ju längre österut man kommer, förklarar en icke namngiven västerländsk expert för nyhetsbyrån AFP.

Olyckan i tisdags var den värsta inom rysk civiltrafik på flera år. Totalt har 28 Tu 154:or kraschat sedan planet konstruerades 1968. I dag finns omkring 1 000 plan av samma typ i trafik i framför allt Ryssland och Kina.

Wiktor Numelin/TT

ARTIKELN HANDLAR OM