Fler klagomål på hantverkare

Antalet anmälningar har ökat med 16 procent på ett år

NYHETER

Allt fler anmäler dåligt utförda hantverksarbeten till Allmänna Reklamationsnämnden.

Angelica Björkholm fick sitt golv mer eller mindre förstört när hon anlitade hantverkare.

- Jag hade hellre tagit ledigt några dagar och gjort det själv, säger hon.

Klagomål på hantverkare är den typ av anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden som ökar mest. Enligt Sveriges Radios Ekoredaktion är antalet anmälningar i år 16 procent fler jämfört med förra året.

En av de drabbade är Angelica Björkholm i Stockholm. Hon hyrde in en hantverksfirma för att slipa och lacka golvet i sin lägenhet.

I dag är golvet förstört av fula märken, och Angelica har anmält hantverksfirman.

- Här ser man en sula under lacken. Någon har gått in här med skor när de har slipat golvet men innan de har lackat det, säger Angelica Björkholm till Ekot.

Så här i efterhand kan hon bara konstatera att hon borde ha tagit ledigt från jobbet i några dagar och gjort jobbet själv.

- Då hade det varit klart på tre dagar. Nu har jag hållit på med det här i snart ett år, säger hon till Ekot.

Anmälningarna till ARN gäller bland annat golvarbeten, måleri och VVS-jobb.

Svårt bevisa att fel begåtts

Men i många fall är det svårt för anmälaren att bevisa att ett fel har begåtts. Enligt Konsumentombudsmannen får konsumenten rätt i bara 40 procent av de anmälda fallen.

Konsumentombudsmannen Karin Lindell säger till Ekot att det är viktigt att kunden och hantverksfirman verkligen har kommit överens om hur arbetet ska utföras. Det ska stå klart vad som ska göras, hur lång tid det får ta, och på ett ungefär hur mycket det får kosta.

Dessutom är det viktigt att se till att man anlitar en firma som är ansluten till en branschorganisation, enligt Karin Lindell.

Maria Saving

ARTIKELN HANDLAR OM