Reseföretaget ställer in deras drömsemester

Hundratals svenskar drabbas av att Apollo slarvat

NYHETER

Apollo resor väljer partners som systematiskt överbokar sina hotell.

Nu får 100-tals svenskar sin semester förstörd på grund av slarvet.

- Vår familj har sett fram mot resan sedan december. Nu kan vi inte åka någonstans, säger Sture Wiklund.

Foto: STEFAN SJÖDIN
BESVIKNA Familjen Wiklund skulle ha åkt till Bulgarien i mitten av augusti. Men i fredags fick det ett brev från Apollo om att resan inte blir av - hotellrummen har i stället gått till tyskar.

I december köpte Sture Wiklund, 57, en resa i julklapp till sig själv och sin fru. Båda har varit sjukskrivna en längre tid och behövde avkoppling.

De valde Albena i Bulgarien. Ett prisvärt alternativ med bra bad.

- Gun har besvär med ledvärk och jag har ryggproblem, så vi hade verkligen sett fram emot resan.

Skulle ha rest i augusti

De inspirerade sin son och ytterligare en familj som strax efteråt beställde varsin likadan resa.

Och i mitten av augusti skulle de ha varit på väg.

Resfebern hade redan börjat infinna sig när familjen Wiklund och åtminstone drygt hundra andra Bulgarienresenärer i fredags fick ett brev från Apollo.

De förklarar att hotellet överbokat sina rum och inte kan ta emot fler gäster resten av säsongen.

- När jag ringde Apollo sa de att det inte fanns fler hotell i hela Albena, säger Sture Wiklund.

I brevet skriver Apollo att de gärna erbjuder ett alternativ ur sitt program. Men de poängterar att eventuella merkostnader kan förekomma.

Dessutom har Apollo valt att datera sitt brev den 9 maj - trots att det kom till Sture Wiklund i fredags.

- De har satt oss på pottkanten i semestertider. Vi köpte resan i tid för att få ett bra pris. Nu är det dyrt och de flesta bra resor har tagit slut.

Hotellplatser går till tyska bolag

- Jag tycker de borde kompensera oss på något sätt. Varför ska vi tvingas betala merkostnader för att de förstört vår semesterdröm?

Bo Östenius är produktionsansvarig för Apollos Bulgarien-resor. Han skyller allt på hotellägarna i Albena.

- De har konfirmerat våra platser, men sedan har de istället givit rummen till resenärer från de stora tyska charterbolagen. Tyskarna är större kunder och hotellen har svårt att säga nej till dem.

Men det är väl ert ansvar att arbeta med pålitliga hotellpartners?

- Självfallet. Men i Albena äger samma företag alla hotell, så vi har inte så stora valmöjligheter. De här problemen har pågått länge.

Varför fortsätter ni ett så osäkert samarbete utan att informera kunderna i tid?

- Tanken har slagit oss att avbryta samarbetet, det är ett övervägande vi får göra.

Sture Wiklund är skarpt kritisk.

- Hur kan Apollo sälja resor, och ta betalt för dem, utan att ha besittningsrätt till hotellrummen. De plockar oss på pengar och ställer sedan in. Det är riktigt dålig stil.

Så säger lagen om paketresor:

Stefan Sjödin